W najbliższych latach w okolicach Szczecina powstanie nowy tunel pod Odrą, który stanie się kluczowym elementem infrastruktury drogowej w regionie.
Nowy tunel na S6 – kluczowy element Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Wykonanie tunelu pod Odrą wzdłuż drogi ekspresowej S6 jest przedsięwzięciem, które przyciąga uwagę zarówno w Polsce, jak i za granicą. Tunel, o długości 5 km, będzie drążony maszyną TBM i przyjmie formę dwururowego obiektu, co oznacza, że każda z rur będzie miała oddzielną nawę dla kierunków jazdy. Zastosowanie tego rozwiązania ma zapewnić odpowiednie parametry dla drogi ekspresowej.
Parametry tunelu i jego głębokość
Planowane parametry tunelu określają, że będzie on posiadał po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny w każdym z kierunków. Średnica zewnętrzna konstrukcji ma wynosić 15 m. Na głębokości do 45 m będzie zlokalizowana jezdnia, podczas gdy spód tunelu osiągnie maksymalnie głębokość 51 m. Takie parametry wynikają z potrzeby zapewnienia odpowiedniego przejścia pod torami wodnymi prowadzącymi do portu w Szczecinie.
Historyczny projekt pod względem długości
Tunel na S6 po oddaniu do użytku stanie się najdłuższym tunel drogowym w Polsce, przekraczając aktualnie istniejący tunel na drodze ekspresowej S2, który ma długość zaledwie 2,35 km. Nowa inwestycja wpisuje się w szerszy projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina, który ma liczyć 50 km i będzie przeciąć wiele ważnych dróg, w tym krajowe 13 i 10.
Oczekiwania finansowe i czas realizacji
Oczekiwana data oddania obwodnicy do użytku to 2032 rok, a związana z tym wyższa kosztorys budowy tunelu sprawia, że inwestycja szacowana jest na około 7,5 miliarda złotych. Koszt ten zdaje się być niewspółmierny do budowy innych obiektów, takich jak Stadion Narodowy w Warszawie, co dodatkowo podkreśla monumentalny charakter tego przedsięwzięcia.
Znaczenie dla regionu i komunikacji
Investycja ma ogromne znaczenie dla komunikacji między Polską a Niemcami. Po ukończeniu tunelu, szlaki komunikacyjne znacząco ułatwią transport towarów i ruch osobowy, co w przyszłości może wpłynąć na rozwój regionu. Niemcy z entuzjazmem podchodzą do tej inwestycji, widząc w niej szansę na lepsze połączenie z Trójmiastem oraz aspekt ekonomiczny związany z transportem drogowym.