Modernizacja linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz: nowa jakość kolei w Małopolsce
Linia kolejowa nr 104 Chabówka – Nowy Sącz przechodzi właśnie przełomową modernizację, która ma na celu znaczne poprawienie komfortu oraz szybkości podróży. Obecnie najbardziej intensywne prace trwają na odcinku Limanowa – Klęczany, gdzie już wkrótce na placu budowy pojawią się dwie zaawansowane maszyny TBM, odpowiedzialne za wiercenie tuneli o długości aż 3750 metrów.
Największa z maszyn, które zainaugurują te prace, ma imponującą średnicę 11 metrów i będzie realizować budowę głównego tunelu. Mniejsza, o średnicy 4,8 metra, posłuży do drążenia ewakuacyjnego. Aby zainstalować te urządzenia, przygotowywane są specjalne kołyski do ich stabilizacji. Jak poinformował rzecznik prasowy PKP PLK, Piotr Hamarnik, maszyny będą montować tunel „na żywo”, co oznacza, że podczas wydobywania urobku równocześnie będą budować jego ściany i posuwać się dalej w kierunku wyznaczonego celu.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury kolejowej
Projekt modernizacji linii kolejowej obejmuje nie tylko budowę dwóch tuneli, ale także szerszą modernizację całego odcinka. W miejscowości Mordarka trwają prace nad nowym mostem kolejowym i drogowym, natomiast w Męcinie powstają różne obiekty inżynieryjne. W ramach inwestycji zbudowane zostaną nowe przystanki w Mordarce i Chomranicach, a stacja w Męcinie zostanie przeniesiona w inne miejsce.
Modernizacja przewiduje także budowę dziesięciu wiaduktów kolejowych oraz dwunastu mostów, a istniejące przejazdy kolejowe mają zostać zastąpione bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Nowe drogi dojazdowe będą wspierać zwiększenie efektywności transportu kolejowego, co pozwoli pociągom pasażerskim osiągać prędkości do 160 km/h, a składom towarowym do 100 km/h.
Przełom w czasie podróży
W rezultacie planowanych zmian czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem ma się skrócić do około 60 minut, a podróż do Zakopanego zajmie jedynie 90 minut. Tego rodzaju usprawnienia mogą znacząco wpłynąć na popularność kolei w Małopolsce, a także przyczynić się do zwiększenia zainteresowania tym środkiem transportu wśród mieszkańców i turystów.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez portalsamorzadowy.pl, umowa dotycząca modernizacji tej kluczowej linii została podpisana rok temu. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy Budimex S.A., Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. oraz Gulermak Sp. z o.o. Pierwsze pociągi wyjadą na nową trasę najwcześniej w 2027 roku.