VW zwyciężyło na Nürburgringu w ’24: historia nieudanego podejścia do wyścigu

Volkswagen Golf GTI Clubsport na 24-godzinnym wyścigu w Nürburgringu – historia sukcesu i determinacji

W ubiegłym roku Volkswagen Golf GTI Clubsport zespołu Max Kruse Racing zdobył imponujące pierwsze miejsce w swojej klasie podczas 24-godzinnego wyścigu w Nürburgringu. Kluczową rolę w tym sukcesie odegrał Benjamin „Benny” Leuchter, kierowca testowy Volkswagena oraz były rekordzista toru Nürburgring dla samochodów z przednim napędem. Gdyby nie jego determinacja, ten triumf mógłby nie mieć miejsca.

Od niepewności do wyścigowych marzeń

Początek 2019 roku przyniósł Benny’emu nadzieję na starty w Mistrzostwach Świata w Samochodach Turystycznych. Samochód był gotowy, a testy pokazały jego wysokie możliwości. Niestety, Volkswagen podjął decyzję o zakończeniu swojego programu TCR, koncentrując się na elektryfikacji. Dla Leuchtera była to trudna do zaakceptowania sytuacja.

„Już od pierwszych testów widzieliśmy, że to był szalony samochód. Czułem, że możemy walczyć o tytuł mistrza świata, a to wszystko zostało mi zabrane, nie z mojej winy. To było bardzo emocjonalne dla mnie,” przyznał Benny.

Reanimacja marzeń o wyścigach

Mimo rozczarowania, Benny pozostał ambasadorem i kierowcą rozwojowym Volkswagena. W 2021 roku, po zakończeniu rywalizacji, samochód został przekazany do Volkswagen Classic i przez długi czas stał bezczynnie.

„Nie było miły oglądać to auto w takim stanie,” powiedział. „Na początku zeszłego roku stwierdziłem, że z okazji 50-lecia Golfa musimy wspaniale uczcić to auto i wystartować w 24-godzinnym wyścigu.” Pomysł ten wydawał się nieco szalony i wymagał wielu rozmów, aż w końcu zespół dostał zielone światło.

Skrócony czas na przygotowania

Przygotowania do wyścigu nie były łatwe. Samochód, który w 60% bazował na standardowych częściach Golfa GTI Clubsport, został pierwotnie stworzony do krótkich wyścigów i wymagał kompletnej przeróbki. Benny i jego zespół zdołali jednak przeprowadzić zmiany w zaledwie dwa tygodnie.

„Przyjechaliśmy do Nürburgringu bez jakichkolwiek testów, od razu do kwalifikacji, gdzie pobiliśmy rekord okrążenia dla samochodów TCR na Nordschleife. Zdobyliśmy pole startowe i wygraliśmy wyścig, stawiając czoła znacznie silniejszym pojazdom, jak BMW M4, Porsche 718 Cayman czy Toyota Supra.”

Nadzieje na kolejny sukces

Choć ubiegłoroczny wyścig zakończył się przed czasem z powodu mgły, Golf ukończył zmagania na 43. pozycji, pokonując 44 okrążenia oraz zdobywając pierwsze miejsce w klasie paliw alternatywnych 'AT3′. W tym roku zespół liczy na jeszcze lepsze wyniki. Samochód otrzymał nową, rzucającą się w oczy szatę graficzną, nawiązującą do 50-lecia Golfa GTI. Numer wyścigowy (76) wskazuje na rok wprowadzenia modelu na rynek.

Aby zwiększyć swoje szanse na sukces, Max Kruse Racing wystartuje z drugim, identycznym samochodem. W skład zespołu wchodzi Fabian Vettel, młodszy brat byłego kierowcy F1, Sebastiana Vettela. Co można oczekiwać w tym roku?

„Marzeniem byłaby podwójna wygrana,” zauważył Benny. „Ale ten rok w tej klasie jest bardzo konkurencyjny. Moim pierwszym celem jest ukończenie wyścigu, a potem zobaczymy, gdzie będziemy. Oczywiście, jako kierowca wyścigowy, chciałbym walczyć o zwycięstwo.”

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/motorsport/vw-won-nurburgring-24-it-nearly-didnt-happen-heres-story-behind-attempt

Inne popularne: