Trzynaście firm zgłasza chęć budowy drogi do polskiej elektrowni atomowej

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wyniki przetargu na budowę kluczowego odcinka drogi krajowej, który połączy miejscowość Lubiatowo z drogą wojewódzką nr 213. Ten projekt stanowi część większej inwestycji, która ma na celu wsparcie budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”.

W sierpniu 2024 roku GDDKiA rozpoczęła procedurę przetargową, mając na celu wyłonienie wykonawcy odpowiedzialnego za zaprojektowanie i budowę odcinka drogi. Na etapie oceny ofert dyrekcja zmierzyła się z ponad tysiącem zapytań od potencjalnych wykonawców, które miały na celu lepsze przygotowanie ich propozycji. Właściwy wybór wykonawcy zostanie dokonany na podstawie najkorzystniejszej oferty, która będzie jednocześnie spełniać wymagania stawiane przez GDDKiA.

Jak podano w komunikacie GDDKiA, decyzja środowiskowa (DŚU) dla drugiego odcinka trasy – prowadzącego do węzła Łęczyce na S6 – ma zostać wydana do końca stycznia. Termin otwarcia ofert w przetargu na ten fragment drogi jest uzależniony od tej decyzji. Dotychczasowa oferta dotycząca odcinka Lubiatowo – DW213 została zgłoszona przez konsorcjum firm Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal, z najniższą ceną wynoszącą 177 mln 899 tys. 777,77 zł. Natomiast najwyższa oferta, złożona przez Fabe Polska, opiewała na kwotę 251 mln 229 tys. 746,61 zł. GDDKiA przewidziała budżet na poziomie 364 mln 318 tys. 517,26 zł.

Wybór wykonawcy będzie oparty głównie na kryterium cenowym, które stanowi 60% całości oceny. Liczone będą również pozacenowe aspekty, takie jak gwarancje jakości. Realizacja prac projektowych oraz robót budowlanych ma zostać zakończona w ciągu 31 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, które obejmują czas od 16 grudnia do 15 marca.

GDDKiA planuje podpisanie umowy z wykonawcą w II kwartale 2025 roku, z zamiarem zakończenia budowy do II kwartału 2028 roku. Inwestycja została podzielona na dwa etapy: pierwszy, od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (około 11 km), oraz drugi, od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (około 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie budowanej drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, zrealizowany zostanie łącznik, który połączy drogę powiatową w Łęczycach z S6, a tym samym zapewni nowej drodze krajowej lepszy dostęp do węzła Łęczyce.

Droga krajowa do elektrowni jądrowej jest częścią szerszego planu, który został zatwierdzony przez Radę Ministrów, wpisując się w program wieloletni mający na celu wspieranie inwestycji infrastrukturalnych w kontekście kluczowych projektów w zakresie energetyki, w tym budowy elektrowni jądrowej w województwie pomorskim.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/droga-do-polskiej-elektrowni-jadrowej-chce-ja-budowac-13-firm/hh44838

Inne popularne: