Trzynaście firm planuje budowę drogi do elektrowni jądrowej w Polsce

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła postępy w realizacji kluczowej inwestycji drogowej, która ma na celu ułatwienie dostępu do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w Lubiatowie. Przetarg na budowę drogi krajowej od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 cieszy się dużym zainteresowaniem wśród wykonawców, a osiągnięte oferty dostarczają informacji dotyczących przyszłych kosztów oraz terminów realizacji.

Od projektu do wykonania – przetarg na nową trasę

Przetarg na realizację odcinka drogi krajowej został ogłoszony w sierpniu 2024 roku. Po przeanalizowaniu ofert, GDDKiA wybierze wykonawcę, który złożył najbardziej korzystną propozycję. W trakcie postępowania dyrekcja musiała odpowiedzieć na ponad tysiąc zapytań od potencjalnych wykonawców, co miało na celu umożliwienie im lepszego przygotowania swoich ofert budowlanych.

Decyzje dotyczące ochrony środowiska

Ważnym elementem realizacji inwestycji jest uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU), która dla drugiego odcinka drogi, prowadzącego od DW213 do węzła Łęczyce na S6, powinna zostać wydana pod koniec stycznia. Od tego momentu zależeć będzie termin otwarcia ofert w przetargu na tę część trasy.

Oferty wykonawców i budżet

Wśród złożonych ofert, najniższą, wynoszącą 177 mln 899 tys. 777,77 zł, przedstawiło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal. Z kolei najwyższa oferta, opiewająca na kwotę 251 mln 229 tys. 746,61 zł, pochodziła od firmy Fabe Polska. GDDKiA przeznaczyła na tę inwestycję budżet wynoszący 364 mln 318 tys. 517,26 zł.

Kryteria oceny i plan realizacji

W procesie oceny ofert kluczowym kryterium będzie cena, która stanowi 60% ogólnej oceny. GDDKiA uwzględni również pozacenowe kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości. Prace projektowe oraz budowa mają być zakończone w ciągu maksymalnie 31 miesięcy od dnia zawarcia umowy, z zastrzeżeniem, że nie wlicza się do tego okresów zimowych.

Planowane terminy i podział inwestycji

GDDKiA planuje, że umowa zostanie podpisana w drugim kwartale 2025 roku, co pozwoli na zakończenie budowy do drugiego kwartału 2028 roku. Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (około 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (około 15 km). Dodatkowo, w ramach trwającej budowy S6 Leśnice – Bożepole Wielkie przewidziano wykonanie łącznika między drogą powiatową w Łęczycach a ekspresową S6, co ma na celu dodatkowe skomunikowanie nowej drogi krajowej z węzłem Łęczyce.

Wspieranie kluczowych inwestycji w infrastrukturę

Realizacja drogi do elektrowni jądrowej została wpisana w program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w województwie pomorskim, co podkreśla znaczenie tego projektu dla rozwoju regionu oraz modernizacji infrastruktury energetycznej w Polsce.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/droga-do-polskiej-elektrowni-jadrowej-chce-ja-budowac-13-firm/hh44838

Inne popularne: