Tramwaj do Wilanowa: inwestycja, która okazała się strzałem w dziesiątkę

W Warszawie zakończono budowę długo oczekiwanego tramwaju do Wilanowa, co przyniosło mieszkańcom ulgę oraz nowe możliwości komunikacyjne.

Inwestycja znana jako „Tramwaj do Wilanowa” stała się tematem licznych dyskusji wśród warszawiaków przez długi czas, bowiem proces jej realizacji zajął ponad dwa lata. W trakcie budowy mieszkańcy południowej części stolicy musieli zmagać się z utratą pasa ruchu, licznymi rozkopaniami oraz trudnościami w poruszaniu się po prowizorycznie wyznaczonych ciągach pieszych. Mimo tych niedogodności, tramwaj był niezbędny, o czym świadczy fakt, że już wkrótce po otwarciu trasy, zarząd transportu odnotował znaczący wzrost liczby pasażerów.

Resort transportu poinformował, że w ciągu pierwszych siedemnastu dni od rozpoczęcia kursowania tramwajów, na trasie do Wilanowa przewieziono milionowego pasażera. Do zdarzenia doszło w piątek 29 października, kiedy na przystanku Metro Świętokrzyska w tramwaju linii 16 wsiadła dwudziesta osoba, stając się istotnym punktem w historii tej inwestycji. Warto zaznaczyć, że Zarząd Transportu Miejskiego wdrożył system elektronicznego zliczania pasażerów, dzięki czemu możliwe było ścisłe monitorowanie frekwencji na nowych liniach tramwajowych.

Początkowe zainteresowanie nowymi trasami była ogromne, a już pierwszego dnia funkcjonowania tramwajami podróżowało 75 tys. osób. Największy rekord frekwencji odnotowano 14 listopada, kiedy zarówno linie 14, jak i 16 przewiozły łącznie 77 811 pasażerów. Zachęcające są również dane, które pokazują, że trakcyjne linie 14 i 16 odznaczają się dużą popularnością, zwłaszcza fragment zbudowany między ulicą Goworka w Starym Mokotowie a Miasteczkiem Wilanów, gdzie od momentu otwarcia przeszło 407 tys. podróżnych.

Warto również zauważyć, że tramwaj linii 16 zyskał szczególnie dużą sympatię użytkowników – korzystało z niego aż 75% pasażerów z dwóch nowych linii. Obserwacje pokazują, że najwięcej osób korzysta z nowego środka transportu w godzinach szczytu, szczególnie między 16.00 a 17.00, co świadczy o jego wykorzystaniu nie tylko w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły, ale także w innych celach. Różnice w frekwencji pomiędzy porannymi a popołudniowymi godzinami wskazują na to, że tramwaj stał się konkurencyjny wobec innych form transportu miejskiego.

Podsumowując, tramwaj do Wilanowa jest niewątpliwie sukcesem, który przyczynił się do poprawy komunikacji w Warszawie. Mimo długiego okresu budowy oraz wcześniejszych utrudnień, zyskuje na znaczeniu jako kluczowy element infrastruktury transportowej stolicy. Dla wielu mieszkańców stał się on nie tylko wygodnym środkiem transportu, ale także symbolem ułatwień, które mogą przynieść poprawę jakości życia w mieście.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31473166,tramwaj-do-wilanowa-mial-byc-niepotrzebna-inwestycja-a-juz.html

Inne popularne: