W 2024 roku Toyota ponownie udowodniła, że jest niekwestionowanym liderem w branży motoryzacyjnej, sprzedając aż 10,8 miliona pojazdów. Japońska marka, znana z innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie hybrydowych napędów, nie tylko dominowała na rynku globalnym, ale także dostrzegła znaczny wzrost zainteresowania swoimi modelami wśród klientów.
Problemy z nadprodukcją w obliczu rosnącego popytu
Globalne problemy z łańcuchem dostaw
Niedobory samochodów hybrydowych dotyczą nie tylko rynku amerykańskiego, ale także Japonii, Chin, Indii oraz Europy. W Indiach czas oczekiwania na wybrane modele waha się od dwóch do dziewięciu miesięcy, podczas gdy na Rodzimym rynku w Japonii ustala się na od dwóch do pięciu miesięcy. W Europie klienci mogą czekać na swoje pojazdy od 60 do 70 dni. Zwiększone zainteresowanie pokazują zwłaszcza modele Yaris Cross Hybrid oraz RAV4 Plug-in Hybrid.
Przyczyny opóźnień w produkcji
Jednym z kluczowych czynników wpływających na te opóźnienia są problemy w łańcuchach dostaw. Producenci części, tacy jak Aisin Corp, zmagają się z niedoborem magnesów, co spowalnia dostawy silników. Z kolei firma Denso doświadcza zakłóceń w dostawach komponentów z drugiego i trzeciego szczebla, co opóźnia realizację zamówień na falowniki. Sytuacja ta znacznie wpływa na tempo produkcji wyczekiwanych hybrydowych modeli.
Reakcja Toyoty na sytuację
Pomimo wszystkich tych wyzwań, przedstawiciele Toyoty pozostają optymistyczni. W wypowiedziach dla mediów, w tym portalu carscoops.com, zaznaczają, że możliwości produkcyjne ich dostawców oraz wewnętrzna produkcja części są dostosowane do rocznych planów produkcji. Toyota jest przekonana, że wkrótce uda się zaspokoić rosnące potrzeby rynku i dostarczyć klientom wymarzone hybrydowe pojazdy.