Toyota na drodze do dekarbonizacji: nowatorskie podejście do silników wodorowych
Toyota, lider innowacji w branży motoryzacyjnej, nieustannie podejmuje wysiłki w zakresie rozwoju wodorowych silników spalinowych. W nowym modelu GR Corolla H2 Concept firma testuje zaawansowane technologie w trudnych warunkach wyścigowych, dążąc do optymalizacji wykorzystywania wodorowego paliwa w formie ciekłej oraz gazowej.
Realizując swoje założenia, Toyota już od lat intensywnie inwestuje w technologie wodorowe, które mogą znacząco wpłynąć na redukcję emisji w transporcie oraz innych sektorach gospodarki. Pomysł na wykorzystanie wodorowych silników spalinowych jako taniej i wydajnej drogi do redukcji emisji CO2 w motoryzacji jest częścią szerszej wizji dekarbonizacji koncernu. Co istotne, technologie te można rozwijać przy relatywnie niewielkich zmianach w aktualnie produkowanych jednostkach napędowych, co przekłada się na możliwość wykorzystania istniejących fabryk oraz komponentów.
Testy GR Corolla H2 Concept w wyścigach
Od 2021 roku model GR Corolla H2 Concept jest wykorzystywany w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. W tym czasie Toyota eksploatuje nowatorskie rozwiązania związane z wodorowymi silnikami, dążąc do ich perfekcji i optymalizacji. Początkowo samochód zasilany był wodorem w stanie gazowym, ale od maja 2023 roku wprowadzono ciekły wodór, co przyczyniło się do zwiększenia gęstości paliwa i znacząco skróciło czas tankowania.
Nowa era efektywności energetycznej
Wprowadzenie ciekłego wodoru wiąże się z pewnymi wyzwaniami, w tym z koniecznością zarządzania jego odparowaniem w czasie jazdy. Do tej pory, odparowany wodór powstający z nadmiaru płynnego paliwa był uwalniany do atmosfery, co generowało niepotrzebne straty energii. W trakcie finałowej rundy wyścigów na torze Fuji, Toyota zaprezentowała nową technologię, która umożliwia wykorzystanie parującego wodoru jako źródła energii, we wczesnej fazie rozwoju.
Technologia ta zakłada wieloetapowy proces, który ma na celu maksymalizację efektywności. W pierwszej fazie boil-off gas (BOG) trafia do specjalnie zaprojektowanej sprężarki, która zwiększa ciśnienie gazu od dwóch do czterech razy, przekształcając go w paliwo wodorowe do zasilania silnika. Takie podejście ma szansę nie tylko na poprawę efektywności energetycznej, ale także na zmniejszenie strat związanych z użytkowaniem wodorowych silników.
Dzięki przełomowym innowacjom, Toyota umacnia swoją pozycję na rynku oraz przesuwa granice możliwości technologicznych, stawiając czoła wyzwaniom związanym z dekarbonizacją branży motoryzacyjnej.