Toyota wprowadza nową erę w technologii silników spalinowych z wykorzystaniem wodoru
Toyota, znana z innowacyjnych rozwiązań w branży motoryzacyjnej, nie ustaje w wysiłkach na rzecz rozwoju wodorowych silników spalinowych. Firma skoncentrowała swoje działania na jednoczesnym doskonaleniu prototypów oraz testowaniu ich w warunkach wyścigowych, co znalazło odzwierciedlenie w modelu GR Corolla H2 Concept. Dzięki nowym technologiom, które marka wprowadza, możliwe jest zredukowanie emisji CO2, co wpisuje się w globalne trendy dekarbonizacji transportu.
Inwestycje Toyoty w technologię wodorową
Od lat Toyota przypisuje wysoką wartość technologiom wodorowym, które mogą znacząco wpłynąć na redukcję emisji w transporcie oraz innych sektorach gospodarki. Zastosowanie wodorowych silników spalinowych stanowi krok w kierunku efektywności, gdyż można je zrealizować poprzez niewielkie modyfikacje już istniejących jednostek napędowych oraz przy wykorzystaniu obecnych fabryk. Takie działanie wpisuje się w wielokierunkową strategię koncernu, która ma na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu motoryzacji na środowisko.
Nowe rozwiązania w praktyce
Począwszy od 2021 roku, Toyota wykorzystuje model GR Corolla H2 Concept do testowania wodorowych rozwiązań w japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. Inicjatywy te mają na celu rozwój technologii, które poprawią wydajność silników zasilanych wodorem. Na początku testów samochód używał wodoru w stanie gazowym, jednak w maju 2023 roku przeszło na zasilanie ciekłym wodorem, co umożliwiło szybsze tankowanie i zwiększenie pojemności zbiorników.
Innowacyjna technologia odzysku odparowanego wodoru
Jednym z wyzwań, które towarzyszą korzystaniu z ciekłego wodoru, jest parowanie, które zachodzi w trakcie jazdy z powodu ogrzewania. Dotychczas odparowany wodór był uwalniany do atmosfery, co prowadziło do strat energetycznych. Podczas ostatniej rundy wyścigów Super Taikyu na torze Fuji, Toyota zaprezentowała nową technologię, która wykorzystuje ten odparowany gaz. Choć model ten nadal znajduje się w fazie rozwoju, inżynierowie liczą na zwiększenie efektywności dzięki odzyskiwaniu odparowanego wodoru.
Kroki ku większej efektywności energetycznej
Technologia oparta na wykorzystaniu odparowanego wodoru zakłada stworzenie wieloetapowego procesu, który maksymalizuje wydajność i minimalizuje straty energii. Zastosowanie specjalnie zaprojektowanej sprężarki, która zwiększa ciśnienie gazu, umożliwi przekształcenie BOG w paliwo wodorowe, które następnie zasilą silnik samochodu. To innowacyjne podejście ma potencjał nie tylko do poprawy efektywności energetycznej, ale także przyczyni się do rozwoju branży motoryzacyjnej w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju.