W 2024 roku Toyota potwierdziła swoją dominującą pozycję na globalnym rynku motoryzacyjnym, sprzedając 10,8 miliona samochodów, co uczyniło ją największym producentem na świecie. Japońska marka notuje rosnący popyt na modele hybrydowe, jednak teraz staje przed wyzwaniem związanym z ich dostarczaniem.
W minionym roku zainteresowanie pojazdami z niskoemisyjnymi napędami hybrydowymi (HEV) oraz plug-in hybrid (PHEV) wzrosło w różnych zakątkach świata. Problem, który dotyka Toyotę, nie ogranicza się tylko do rynku amerykańskiego, gdzie klienci często muszą czekać miesiącami na zrealizowanie zamówienia. Informacje przekazane przez portal carscoops.com wskazują na występowanie niedoborów także w Japonii, Chinach, Indiach oraz Europie, co wskazuje na szerszy problem w łańcuchach dostaw.
W Indiach czas oczekiwania na wybrane modele wynosi od dwóch do dziewięciu miesięcy w zależności od specyfikacji samochodu. Podobnie sytuacja wygląda w Japonii, gdzie klienci muszą czekać od dwóch do pięciu miesięcy. W Europie natomiast czas oczekiwania na niektóre modele wynosi obecnie od 60 do 70 dni. Wysokim zainteresowaniem cieszą się hybrydy, takie jak Yaris Cross Hybrid oraz RAV4 Plug-in Hybrid.
Klienci planujący zakup nowego samochodu hybrydowego muszą uzbroić się w cierpliwość. Problemy z łańcuchem dostaw komponentów do produkcji układów hybrydowych są przyczyną opóźnień. Na przykład, producent części Aisin Corp zmaga się z niedoborem magnesów, co spowalnia produkcję silników. Denso, inny kluczowy dostawca, boryka się z trudnościami związanymi z dostawami komponentów z drugiego i trzeciego poziomu, co wpływa na dostępność falowników.
Wobec tych wyzwań, Toyota zdaje się zachować spokój. Jak wynika z informacji zamieszczonych na carscoops.com, przedstawiciele firmy zapewniają, że możliwości produkcyjne komponentów hybrydowych od dostawców oraz wewnętrzna produkcja części są zgodne z rocznymi planami produkcyjnymi i zdolnością montażową pojazdów.
W obliczu rosnącego popytu i trudności w produkcji, przyszłość Toyoty jako globalnego lidera w segmencie hybryd pozostaje niepewna. Jednakże, jak dotąd, firma wprowadza działania mające na celu zminimalizowanie obciążenia w łańcuchu dostaw, co może przynieść rezultaty w dłuższej perspektywie czasowej.