Wielkie zmiany w transportowej infrastrukturze Polski – z Warszawy do Gdańska szybciej niż kiedykolwiek
Niedawno polski resort infrastruktury podjął decyzję o rozpoczęciu budowy ostatniego fragmentu drogi ekspresowej S7, który połączy Warszawę z Gdańskiem. Odcinek ten, od Kiełpina do granicy Warszawy, wraz z innymi aktualnie budowanymi fragmentami, ma umożliwić podróż w te dwa ważne miasta w zaledwie trzy godziny. Mimo że wielu kierowców z niecierpliwością czeka na otwarcie tej trasy, najwcześniej będzie to możliwe dopiero w 2032 roku, co zdaje się być dość odległą perspektywą.
Jednak szybkość realizacji alternatywy w postaci transportu kolejowego zaskakuje. Już teraz podróż pociągiem Pendolino z Gdańska do centrum Warszawy trwa około 2 godzin i 46 minut, a wkrótce ten czas ma się jeszcze skrócić. W ramach trwającej modernizacji torów na trasie Warszawa–Trójmiasto przewiduje się, że pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h.
Inwestycja w przyszłość kolei
Modernizacja kolei, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), opiewa na kwotę 16 milionów złotych. Obejmuje szlifowanie torów oraz rozjazdów na 320-kilometrowej linii kolejowej prowadzącej między Warszawą a Trójmiastem. Kluczowym elementem tego przedsięwzięcia jest specjalistyczny pociąg szlifujący, zwany maszyną Speno, który waży 270 ton i ma długość 80 metrów.
Maszyna ta, wyposażona w zaawansowane urządzenia pomiarowe, pozwala na dokładną analizę stanu szyn oraz efektywne usuwanie uszkodzeń. Dzięki zastosowaniu kamieni ściernych przywracany jest optymalny kształt szyn, co znacząco wpływa na komfort podróży oraz pozwala na zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich. Precyzyjny proces szlifowania ma również na celu cichszą jazdę oraz zmniejszenie ryzyka awarii.
Prace postępują zgodnie z planem
Prace modernizacyjne, które rozpoczęły się w maju tego roku, prowadzone są w nocnych godzinach, by zminimalizować zakłócenia w ruchu kolejowym. Realizacja projektu została podzielona na kilka etapów. Pierwszy etap obejmował odcinek między stacjami Tczew a Prabuty. Obecnie prace mają miejsce na trasie w województwie mazowieckim, a kolejny etap dotyczy województwa warmińsko-mazurskiego.
Do połowy grudnia 2024 roku planowane jest szlifowanie 450 kilometrów torów oraz 136 rozjazdów na trasie z Warszawy Wschodniej do Gdańska Głównego. Oczekiwania są wysokie – po zakończeniu modernizacji, czas podróży ma ulec znacznej poprawie, a ostateczna wizja kolei jako alternatywy dla drogi S7 zakłada możliwość dotarcia z Warszawy do Gdańska w zaledwie 1 godzinę i 45 minut.
Modernizacja kolei nie tylko ułatwi podróże, ale również zwiększy znaczenie transportu kolejowego jako szybszej i wygodniejszej opcji w porównaniu do czekającej na oddanie drogi ekspresowej. Takie zmiany otwierają nowe możliwości dla polskiego systemu transportowego i będą miały wpływ na rozwój regionalny oraz komfort podróżnych.