Nowoczesne rozwiązania w podgrzewaniu szyb samochodowych – Genesis wprowadza technologię MTHC
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym to podstawa, a jednym z aspektów, na który kierowcy powinni zwrócić szczególną uwagę, jest stan szyb w swoich pojazdach. Zamarznięta przednia szyba czy pokryte lodem światła mogą nie tylko ograniczać widoczność, ale także narazić kierowców na wysokie mandaty. Dlatego coraz więcej producentów samochodów wprowadza nowoczesne technologie, by zapewnić lepsze warunki podczas porannych dojazdów w mroźne dni.
Problemy z oszronionymi szybami
W pewnych warunkach atmosferycznych wystarczy krótka chwila, aby szron lub lód pokryły szyby samochodu. Już przy minimalnym przymrozku para wodna osadza się na szkle, tworząc efekt małych igiełek. W przypadku grubszego lodu problem potęguje marznący deszcz czy opady śniegu. Warto także wspomnieć, że wilgotne wnętrze pojazdu – spowodowane np. mokrymi dywanikami – może prowadzić do tego, że szyba od wewnątrz również zamarza. Dlatego tak istotne jest, aby przed wyruszeniem w trasę dokładnie oczyścić wszystkie elementy szkła.
Innowacyjne rozwiązania Genesis
Na rynku pojawia się jednak nowa technologia, która może zrewolucjonizować sposób podgrzewania szyb. Mowa tutaj o systemie MTHC (Metal-Coated Heated Glass) zaprezentowanym przez inżynierów marki Genesis. Ten nowoczesny system jest w stanie usunąć szron z przedniej szyby aż trzy razy szybciej niż tradycyjne rozwiązania, nawet przy temperaturze -18°C.
Jak to możliwe? Inżynierowie wykorzystali innowacyjną instalację 48 V, co różni się od standardowych 13,5 V stosowanych w większości pojazdów. Nowa powłoka metalowa, zamiast tradycyjnych drutów wolframowych, pozwala na lepsze zarządzanie ciepłem i zmniejsza ograniczenia widoczności w słoneczne dni. Przednia szyba zbudowana jest aż z 20 warstw, a powłoka wykonana z materiałów takich jak srebro, które skutecznie blokuje część energii słonecznej, co sprawia, że wnętrze samochodu ogrzewa się wolniej.
Korzyści i testy systemu
System MTHC charakteryzuje się równomiernym nagrzewaniem szyby, co w praktyce oznacza, że cały proces oczyszczania z lodu i szronu trwa zaledwie 5 minut, w przeciwieństwie do ponad 15 minut w samochodach z tradycyjnymi rozwiązaniami. Dodatkowo nowa konstrukcja obniża pobór prądu o 10%, co stanowi znaczną oszczędność energii w przypadku pojazdów elektrycznych.
Na razie technologia MTHC została przetestowana w dwóch modelach Genesis – GV70 i GV60. Pomimo że producent nie ujawnia szczegółowych dat wprowadzenia tej innowacji do produkcji, możemy spodziewać się, że nowoczesne rozwiązanie znajdzie się w przyszłych modelach marki.
Warto zauważyć, że zmiany w technologii podgrzewania szyb są nie tylko odpowiedzią na problemy związane z zimową aurą, ale również stanowią krok w kierunku bardziej zrównoważonego i efektywnego użytkowania energii w motoryzacji.