Sytuacja w polskim przemyśle motoryzacyjnym wciąż się pogarsza

Polski przemysł motoryzacyjny w obliczu kryzysu – co nas czeka?

Obserwacje sektora motoryzacyjnego w Polsce często pomijają dwa istotne aspekty. Mimo braku krajowej marki samochodowej, polska branża jest dynamicznie rozwijająca się i odgrywa kluczową rolę na europejskim rynku dostawców części. Wytwarzane u nas podzespoły obejmują m.in. wiązki elektryczne, łożyska, uszczelki, foteli oraz silników, a także nowoczesne akumulatory elektryczne. Niestety, obecne zawirowania na rynku motoryzacyjnym w Europie, szczególnie w takich krajach jak Niemcy czy Francja, mają bezpośredni wpływ na naszą gospodarkę.

Spadek exportu i zatrudnienia w branży

Zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie AutomotiveSuppliers.pl, należy spodziewać się znaczącego spadku eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 roku wartość eksportu zmniejszyła się o 19,44 proc. w porównaniu do roku ubiegłego, co oznacza, że z eksportem wynoszącym 37,56 miliardów euro, kryzys motoryzacyjny staje się coraz bardziej widoczny. Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl, podkreśla, że głęboką zapaść tej branży dopiero zaczynamy odczuwać.

Dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny pokazują, że w przemyśle motoryzacyjnym zatrudnienie spadło o 500 osób, co oznacza łącznie 201 tysięcy pracowników. W obliczu zapowiedzi masowych zwolnień w takich przedsiębiorstwach jak Aptive Service czy Volkswagen, można przypuszczać, że to dopiero początek trudnych czasów w tej branży. Raport MotoBarometr wskazuje, że 32 proc. polskich zakładów motoryzacyjnych planuje dalsze redukcje zatrudnienia.

Kryzys na rynku samochodów elektrycznych

Wpływ na spadek eksportu ma głównie niższy popyt na samochody elektryczne. W 2024 roku produkcja i eksport baterii litowo-jonowych znacząco się zmniejszyły, co miało swoje konsekwencje nie tylko dla producentów akumulatorów, ale także dla sektora przyczep i naczep, który odnotował 9,3 proc. spadek produkcji. Jeżeli tendencja spadkowa sprzedaży nowych pojazdów utrzyma się w 2025 roku, polski rynek części motoryzacyjnych również ucierpi.

Wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego

Producenci samochodów muszą się mierzyć z rosnącą konkurencją, nowymi regulacjami bezpieczeństwa, a także z wymogami dotyczącymi emisji spalin. Do 2035 roku niemiecki przemysł motoryzacyjny prognozuje zwolnienia na poziomie 190 tys. osób. Takie dane są alarmujące i skłaniają do refleksji nad tym, co mogą oznaczać dla polskiego sektora motoryzacyjnego. Ważne jest zastanowienie się nad potencjalnymi krokami, które pozwolą zabezpieczyć się przed dalszymi negatywnymi skutkami tych zmian.

Podsumowując, obecna sytuacja na europejskim rynku motoryzacyjnym stawia przed Polskim przemysłem szereg wyzwań. Zmiany te mogą mieć dalekosiężne konsekwencje, dlatego warto monitoringować rozwój sytuacji i podejmować odpowiednie działania.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,175394,31598891,znamy-dane-dotyczace-polskiego-przemyslu-motoryzacyjnego-to.html

Inne popularne: