Sukces rowerów miejskich w polskim mieście – co za tym stoi?

Rowery miejskie z systemu Mevo, które powróciły do Trójmiasta w listopadzie 2023 roku, okazały się bardzo popularne wśród mieszkańców i turystów. Po roku funkcjonowania systemu, dane jednoznacznie pokazują, że oferta wynajmu rowerów zyskała ogromne zainteresowanie.

Imponujące wyniki wypożyczeń

Miasto Gdynia podaje, że w ciągu niemal roku rowery miejskie zostały wypożyczone 271 tysięcy razy. Średni czas przejazdu wynosi 21 minut, a statystyczny użytkownik pokonuje dystans 3,53 km. Jednak dane dla całego Trójmiasta potwierdzają, że system cieszy się jeszcze większą popularnością. W marcu 2024 roku zarejestrowano aż 105 tysięcy wypożyczeń, a rekordowy miesiąc to lipiec z 436 tysiącami przejazdów, co przełożyło się na dystans 1,6 miliona km.

Koszty i abonamenty

Opłaty za korzystanie z systemu Mevo są bardzo przystępne. Koszt wynajmu zwykłego roweru wynosi 15 groszy za minutę, natomiast roweru elektrycznego 30 groszy za minutę. Użytkownicy mogą także korzystać z abonamentów, z których sprzedano 49 251 abonamentów miesięcznych oraz 464 abonamenty roczne. Co ciekawe, ponad 54 procent użytkowników ma od 19 do 30 lat, co świadczy o tym, że młodsza generacja szczególnie chętnie korzysta z tej formy transportu.

Plany rozwoju i korzyści dla środowiska

Operator systemu Mevo, dostrzegając rosnące zainteresowanie, planuje dalszy rozwój floty. Tomasz Augustyniak, wiceprezydent Gdyni, zapowiedział, że do marca w systemie znajdzie się już 4 tysiące rowerów, w tym 3 tysiące elektryków. Efektywność finansowa systemu także jest obiecująca – w pierwszym roku Mevo 2.0 wygenerowało 4 miliony złotych nadwyżki, przy kosztach wynoszących około 1,6 miliona złotych. Nawet najśmielsze prognozy zakładały zysk na poziomie 3,2 miliona złotych.

Inwestycje w transport rowerowy

Trójmiasto nie zamierza poprzestawać na rozbudowie systemu miejskich rowerów. Gdynia planuje do 2030 roku przeznaczyć ponad 163 miliony złotych na utworzenie spójnej i bezpiecznej sieci tras rowerowych. Tomasz Augustyniak podkreśla, że rozwój rowerów miejskich stanowi część szerszej polityki zachęcającej do zdrowego stylu życia oraz dbania o środowisko. Przybywająca liczba korzystających z rowerów w Gdyni prowadzi do znacznego zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, co jest nie tylko korzystne dla mieszkańców, ale także dla całej planety.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,179130,31420203,rowery-miejskie-w-tym-polskim-miescie-odniosly-wielki-sukces.html

Inne popularne: