Plan inwestycyjny Stellantis zagraża fabryce Vauxhalla w Luton
Stellantis, koncern motoryzacyjny, ogłosił ambitne plany zagospodarowania swojego zakładu w Ellesmere Port, które mogą prowadzić do zamknięcia zakładu w Luton. Zainwestowanie 50 milionów funtów w fabrykę w Ellesmere Port zmienia układ sił w wielkiej brytyjskiej produkcji lekkich pojazdów dostawczych i może zakończyć wieloletnią obecność Vauxhalla w Luton, która rozpoczęła się w 1905 roku.
Przeprowadzka do Ellesmere Port
Stellantis, w związku z tym planem, zapowiada wzmocnienie Ellesmere Port jako centrum produkcji lekkich pojazdów dostawczych w Wielkiej Brytanii. Jak wynika z oświadczenia firmy, pracownicy Vauxhalla w Luton mogą otrzymać wsparcie w postaci możliwości przeniesienia się do nowego zakładu, co w efekcie ma zapewnić setki nowych miejsc pracy. Dodatkowo, dla tych, którzy zdecydują się zostać w Luton, przewiduje się programy przekwalifikowania oraz współpracę z lokalnymi pracodawcami w celu pomocy w znalezieniu nowych miejsc pracy.
Problemy z przyszłością Luton
Decyzja Stellantis mogła być początkowo uspokajająca dla fabryki w Luton, gdyż w lutym tego roku firma zapowiedziała rozpoczęcie produkcji elektrycznych furgonetek od 2025 roku. W ostatnich tygodniach jednak, Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, zasugerował, że decyzja dotycząca przyszłości obu brytyjskich fabryk zapadnie wkrótce, co znów wprowadziło niepewność. Głównym powodem mogą być malejące zapotrzebowanie rynkowe oraz rosnące wymogi rządowe dotyczące produkcji elektrycznych samochodów – tzw. mandatu ZEV (Zero Emission Vehicle).
Wymogi rynkowe i przyszłość produkcji
Mandat ZEV nakłada na producentów obowiązek, aby 28% produkcji stanowiły pojazdy elektryczne do przyszłego roku, a następnie wzrastał do 80% do 2030 roku. W odpowiedzi na te wyzwania coraz głośniej słychać postulaty dotyczące złagodzenia regulacji. Planowana inwestycja 50 milionów funtów w Ellesmere Port ma na celu zwiększenie efektywności produkcji, a także wspierać dążenie Stellantis do stania się liderem na rynku lekkich pojazdów dostawczych na świecie.
Stellantis, po wcześniejszej inwestycji w wysokości 100 milionów funtów z 2021 roku, stawia na dalszy rozwój w regionie, co podkreśla, że Ellesmere Port ma stać się pierwszym na świecie zakładem dedykowanym produkcji pojazdów elektrycznych. Mimo to, perspektywy dla Vauxhalla w Luton pozostają niepewne, a w związku z możliwym zamknięciem zakładu, przyszłość wielu pracowników jest zagrożona.