Skoda Octavia czy Mazda 3 – co wybrać: tradycję czy oryginalność?

Skoda Octavia i Mazda 3 to dwa kompaktowe modele, które przyciągają uwagę zarówno klientów indywidualnych, jak i flotowych. Choć obydwa samochody należą do tej samej klasy, ich podejścia do konstruowania auta uniwersalnego są zgoła odmienne.

Skoda Octavia przeszła niedawno niewielki lifting. Zmiany, takie jak nowy kształt LED-ów do jazdy dziennej oraz odświeżona paleta lakierów, są dostrzegalne dla wprawnego oka. Obecnie model ten cieszy się ogromnym zainteresowaniem na rynku europejskim, z 140 tysiącami sprzedanych egzemplarzy w pierwszych trzech kwartałach roku w samej Europie. W Polsce nieprzerwanie utrzymuje się w czołówce segmentu, mimo silnej konkurencji ze strony Toyoty Corolli.

Wnętrze Octavii oferuje wygodną przestrzeń z nowoczesnymi rozwiązaniami. Fotele w wersji Selection posiadają elektryczną regulację oraz pamięć ustawień, co zwiększa komfort podróżowania. Bagażnik o pojemności od 600 do 1555 litrów z dodatkowymi funkcjami, takimi jak podwójna podłoga, czyni z tego modelu praktyczną propozycję. Deska rozdzielcza została zaprojektowana w minimalistycznym stylu, a 13-calowy wyświetlacz oferuje szereg funkcji, w tym łączność z aplikacjami ze smartfona, co znacznie ułatwia codzienne korzystanie z auta.

Jak Octavia wypada w porównaniu do Mazdy 3?

W przeciwieństwie do Skody, Mazda 3 nie wprowadza rewolucji w segment kompaktów. Choć jej wygląd jest dynamiczny, zdaje się być mniej uwzględniający najnowsze trendy. Mazda, która ma w swojej gamie modele takie jak MX-5 czy CX-5, stawia na sprawdzone rozwiązania. Obecne czwarte wcielenie Mazdy 3, które zadebiutowało w 2019 roku, oferuje 466 cm długości, co z kolei wskazuje na reprezentatywny charakter japońskiego sedana.

Wnętrze Mazdy 3 oferuje ergonomiczne rozwiązania, z analogowymi elementami sterującymi, co wyróżnia ją na tle konkurencji. Bagażnik o pojemności 450 litrów jest nieco mniejszy w porównaniu do Octavii, jednak użytkownicy docenią przestronność w obydwu rzędach siedzeń. Centralny ekran z 10,25 cala, znany z innych modeli, dostarcza przyjemnej grafiki i wielu funkcji multimedialnych, ale nieco odstaje od zaawansowania systemu Skody.

Silniki i osiągi – co mają do zaoferowania?

W kwestii jednostek napędowych Skoda ma przewagę dzięki szerokiej gamie silników, w tym wersjom benzynowym i wysokoprężnym. Wybrany model 1.5 TSI z dodatkowymi rozwiązaniami hybrydowymi osiąga 150 KM. Prędkość do setki zajmuje mu jedynie 8,5 sekundy, a w codziennym użytkowaniu charakteryzuje się dobrymi osiągami oraz oszczędnością paliwa, osiągając wartości poniżej 6 litrów w trasie przy spokojnej jeździe.

W przeciwieństwie do tego, Mazda 3 opiera się na wolnossącym silniku 2.0 SkyActiv X o mocy 186 KM, który wymaga wyższych obrotów dla uzyskania optymalnych osiągów. Mimo że dynamika nieco ustępuje Octavii, Jazda Mazdą również jest przyjemna, a akustyka w kabinie zasługuje na wyróżnienie za solidne wygłuszenie.

Ceny i podsumowanie

Ceny Skody Octavia startują od 103 500 zł za model 1.5 TSI 115 KM, podczas gdy 150-konna miękka hybryda to wydatek rzędu 136 600 zł. Po dodaniu dodatkowych opcji cena może wzrosnąć do około 165-170 tys. zł. Mazda 3 zaczyna się od 122 900 zł, z automatem wycenionym na 20 tys. zł. W sumie, po uwzględnieniu opcji, można osiągnąć wartość zbliżoną do 160 tys. zł.

Podsumowując, zarówno Skoda Octavia, jak i Mazda 3 mają swoje unikalne cechy. Octavia wyróżnia się przestronnością, nowoczesnymi rozwiązaniami i dostępem do różnorodnych jednostek napędowych, podczas gdy Mazda stawia na ergonomię i analogowe podejście do obsługi. Ostateczny wybór zależy od indywidualnych wymagań i preferencji kierowcy.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,189411,31593225,opinia-moto-pl-skoda-octavia-vs-mazda-3-lepiej-isc-z-pradem.html

Inne popularne: