Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce nabiera tempa, a kolejnym krokiem ku usprawnieniu komunikacji w regionie jest budowa odcinka drogi ekspresowej S11, który połączy tę trasę z S8.
Droga ekspresowa S11 jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych zachodniej Polski i stanowi ważne ogniwo łączące takie miasta jak Kołobrzeg, Koszalin, Poznań, a także ośrodki w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Całkowita długość tej trasy planowana jest na prawie 620 km, z czego obecnie kierowcy mogą korzystać już z 220 km. Docelowo przejazd samochodem z nadmorskich lokalizacji do węzła Piekary Śląskie, który ma łączyć S11 z autostradą A1, zajmie niecałe pięć godzin.
Postęp w budowie odcinka S11
W ostatnich miesiącach zrealizowano przetarg na budowę fragmentu drogi ekspresowej S11 między Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem, w wyniku czego wybrano najkorzystniejsze oferty. Decyzja ta została podjęta po kontroli ze strony Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która nie wykazała jakichkolwiek odwołań. Przewiduje się, że umowy z wykonawcami zostaną podpisane w drugim kwartale bieżącego roku.
Budowa cieszyła się dużym zainteresowaniem, co potwierdzają zgłoszenia 19 firm, które wzięły udział w przetargu. Dla odcinka Przygodzice – Ostrzeszów Północ najlepszą ofertę na kwotę 549 mln zł złożyła firma Mirbud, natomiast dla segmentu Ostrzeszów Północ – Kępno najkorzystniejszą propozycję na poziomie 588 mln zł zaprezentował Budimex.
Planowana przebudowa i infrastruktura
Na realizację projektu wykonawcy będą mieli 10 miesięcy na przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na budowę. Przewidziane na to procedury administracyjne mogą potrwać do siedmiu miesięcy, a sama budowa zajmie około 22 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Prace budowlane na nowym odcinku zaczynają się planowo w IV kwartale 2026 roku, a cały odcinek będzie oddany do użytku w pierwszej połowie 2029 roku.
Nowa ekspresowa S11 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w pasy awaryjne oraz z możliwością przyszłej rozbudowy do trzech pasów ruchu. W ramach inwestycji przewidziano przebudowę istniejących dróg oraz budowę nowych tras lokalnych, a także infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. W planach są również przejścia dla zwierząt oraz ekrany akustyczne, co znacząco wpłynie na bezpieczeństwo i komfort użytkowników drogi.
Na 12-kilometrowym odcinku planowane są węzły Przygodzice i Antonin, a także Miejsca Obsługi Podróżnych. Dalsza część inwestycji, obejmująca kolejnych 18 km, przewiduje budowę trzech węzłów drogowych oraz 16 obiektów inżynierskich, co zapewni płynne połączenie z istniejącą infrastrukturą drogową.