Jesipowo: Nowa Era Produkcji Mercedesów w Rosji
Jesipowo, niewielka miejscowość położona pod Moskwą, zyskała międzynarodowy rozgłos dzięki największemu magazynowi IKEA w Rosji oraz znaczącym zakładom produkcyjnym koncernu Mercedes-Benz. W 2019 roku odbyła się tam ceremonia uruchomienia linii produkcyjnej, w której uczestniczyli zarówno Dieter Zetsche, ówczesny prezes Daimler AG, jak i Władimir Putin. Fabryka produkowała modele Klasy E, przystosowane do trudnych warunków drogowych w Rosji. Jednakże, po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, działalność zakładu została całkowicie wstrzymana, a Niemcy wycofali się z rosyjskiego rynku, zostawiając zakład bez inwestora.
Wznowienie Produkcji w Niekonwencjonalny Sposób
Po czasowym zamknięciu fabryki pojawiły się ambitne plany dotyczące przekształcenia zakładu i produkcji aut znanych chińskich marek. Z tych przedsięwzięć niewiele jednak wynikło, aż do jesieni 2024 roku, kiedy to w Jesipowie na linii produkcyjnej ponownie zagościły Mercedesy. Jak to możliwe?
Analizy przeprowadzone przez ekspertów z firmy Autostat ujawniają, że dawni dealerzy Mercedesa, którzy zostali zintegrowani w nowej spółce Avtodom, wznowili produkcję samochodów przy wykorzystaniu pozostających w magazynach części. Na rosyjskim rynku pojawiło się kilkadziesiąt egzemplarzy modeli Klasy E w wersji sedan z pakietem AMG Line, a także SUV-a GLC drugiej generacji. Oba pojazdy zostały wyposażone w napęd na wszystkie koła oraz silniki benzynowe 2.0 l o mocy 197 KM. Klienci mogą cieszyć się bogatym wyposażeniem, w tym skórzanym wnętrzem, drewnianymi dodatkami i wysokiej jakości systemem multimedialnym z nawigacją obejmującą mapy Rosji. Cenie wynoszącej prawie 10 mln rubli towarzyszy także 2-letnia gwarancja od dealera, ograniczona do 100 tysięcy kilometrów.
Przykłady z Innych Zakładów
Inicjatywa Avtodom nie jest jedynym przypadkiem wznowienia produkcji w byłych zakładach motoryzacyjnych. W Kałudze, w dawnych halach Stellantis, już pod koniec 2023 roku rozpoczęto montaż modeli Citroena C5 Aircross z komponentów dostarczonych z Chin, jednak bez wiedzy i zgody macierzystej firmy. Istnieje pytanie, czy podobny scenariusz może mieć miejsce z produkcją Mercedesów w Jesipowie, zwłaszcza że modele te są wytwarzane nie tylko w niemieckim Sindelfingen, ale także w zakładach w Pekinie.
Choć przyszłość produkcji w Rosji może budzić wątpliwości, to powrót Mercedesa do Jesipowa świadczy o elastyczności rynku i zdolności do przystosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. W miarę jak sytuacja na świecie ewoluuje, warto obserwować jak branża motoryzacyjna, w tym również marki premium, znajdzie swoje miejsce w nowym układzie geopolitycznym.