W 1978 roku Polscy fanatycy motoryzacji byli świadkami historycznego wydarzenia, które na zawsze zmieniło oblicze polskiego sportu samochodowego. To właśnie wtedy Polonezy pierwszy raz wystartowały w rajdach, a jednym z kluczowych momentów tego debiutu był 16. Międzynarodowy Rajd Warszawski „Polskiego Fiata”.
Debiut Polonezów na rajdowych trasach
Pojawienie się Polonezów w rajdach było nie tylko świadectwem rosnącej popularności samochodów produkowanych w Polsce, ale także przejawem ducha sportowej rywalizacji, który zaczynał łamać mury ówczesnej rzeczywistości. Klub FSO SPORT rally team – Unofficial dokumentował ten historyczny moment, dostarczając cennych materiałów dla przyszłych pokoleń miłośników motoryzacji.
Odrazy w digitalnym świecie
Pierwsze nagranie z rajdowych zmagań Polonezów z 1978 roku, zarejestrowane na taśmie, po latach udało się przenieść do formatu cyfrowego. Proces ten trwał dwa lata, lecz rezultat przeszedł wszelkie oczekiwania. Dzięki temu można teraz na nowo przeżyć klimat tych lat, odwiedzając serwis Facebook i oglądając dokumentujące historię materiały.
Andrzej Jaroszewicz – legenda za kierownicą
W trakcie oglądania nagrania można zauważyć specyficzny entuzjazm spikera, kiedy na trasę wjeżdża Polonez prowadzony przez Andrzeja Jaroszewicza. Syn ówczesnego premiera PRL, Jaroszewicz, zdobył serca kibiców nie tylko swoim nazwiskiem, ale także statusie jednego z najsłynniejszych kierowców w Polsce. W latach 70. pełnił rolę dyrektora Ośrodka Badawczo-Rozwojowego FSO, a także był dyrektorem naczelnym Centrali Eksportu Wewnętrznego Motoimpex.
Nie tylko kierowca, ale i celebryta
Jaroszewicz, nazywany przez niektórych czerwonym księciem, nie tylko odnosił sukcesy na torze, ale również był obiektem zainteresowania mediów i fanów z powodu swojego barwnego życia prywatnego. Podobno posiadał nawet unikatowy egzemplarz Lancii Stratos, który, niestety, został rozbity. Silnik V6 z tego legendarniego auta posłużył później jako baza do stworzenia Stratopoloneza, dzisiaj eksponowanego w Muzeum Techniki w Warszawie.
Interes muzealny
Ciekawym aspektem związanym z 16. Międzynarodowym Rajdem Warszawskim jest fakt, że nie tylko FSO SPORT rally team – Unofficial przejawia zainteresowanie tą imprezą. Muzeum Polskiego Fiata, które z pasją kontynuuje historię motoryzacji, aktualnie pracuje nad repliką Poloneza, który brał udział w tej rajdowej edycji. Tego typu projekty pozwalają na zachowanie wspomnień o dawnych triumfach i tworzą most między przeszłością a przyszłością polskiego motosportu.