Przelot nad najdłuższym mostem świata – imponująca konstrukcja w obiektywie

Most Hongkong-Zhuhai-Makau: Inżynieria w Służbie Komunikacji i Środowiska

Most Hongkong-Zhuhai-Makau to nie tylko nowoczesny obiekt inżynieryjny, ale również manifestacja innowacyjnych rozwiązań transportowych. Ten wyjątkowy kompleks mostowo-tunelowy łączy trzy kluczowe lokalizacje: Hongkong, Zhuhai oraz Makau, a jego budowa była odpowiedzią na potrzeby rosnącej metropolii, będącej jednocześnie jednym z największych ośrodków przemysłowych na świecie.

Długość i konstrukcja

Całkowita długość mostu wynosi imponujące 55 km, z czego 23 km stanowi most główny, a 6,7 km to podwodny tunel. Obiekt rozciąga się przez terytoria Hongkongu i Zhuhai, przy czym 12 km przypada na Hongkong, a 13,4 km na Zhuhai. W centralnej części inwestycji znajduje się sztuczna wyspa o powierzchni 150 ha, na której ulokowano przejście graniczne, odpowiedzialne za odprawę ładunków i pasażerów, a także kontrole samochodów.

Przełomowy projekt

Głównym celem połączenia elementów mostowych z tunelami była ochrona żeglugi, kluczowego elementu komunikacji dla Chin. Aby umożliwić przepływ dużych statków, tunel został ukryty na głębokości 45 metrów pod wodą. Projektanci położyli duży nacisk na zrównoważony rozwój, dbając o to, aby budowa nie wpływała negatywnie na lokalny ekosystem, w tym na życie białych delfinów czy unikalne formacje skalne występujące w zatoce.

Wydajność i trwałość

Most został zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności. Oferuje 6 pasów ruchu w obu kierunkach i służy jako kluczowa część drogi szybkiego ruchu G94. Jego konstrukcja ma zapewnić co najmniej 120 lat eksploatacji oraz odporność na wstrząsy sejsmiczne o sile do 8 stopni w skali Richtera. Te parametry potwierdzają, że most jest nie tylko ułatwieniem w codziennym życiu mieszkańców, ale też bezpiecznym rozwiązaniem infrastrukturalnym.

Imponujący koszt budowy

Całkowity koszt budowy mostu szacuje się na 18,8 mld dolarów (około 71,82 mld zł), co ilustruje wysoki poziom zaawansowania technologicznego i potrzeby inwestycyjne. Dla kontekstu, kwota ta w momencie oddania mostu do użytku w 2018 roku mogłaby siedmiokrotnie zaspokoić braki budżetowe Polski. Sam most główny kosztował 7,56 mld dolarów (około 28,88 mld zł), a jego realizacja zajęła imponujące dziewięć lat.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau to przykład tego, jak zaawansowana inżynieria może nie tylko zaspokoić potrzeby transportowe, ale także troszczyć się o środowisko naturalne. To bez wątpienia jedna z najbardziej znaczących inwestycji w infrastrukturę transportową w XXI wieku.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31854443,tak-wyglada-najdluzszy-most-swiata-z-lotu-ptaka-konstrukcja.html

Inne popularne: