Wojewoda Śląski wydał zezwolenie na budowę obwodnicy Szczekocin i Goleniów, co ma istotne znaczenie dla poprawy komunikacji w regionie. Droga, realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z terenów mieszkalnych i zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców. Prace budowlane zaplanowane są na lata 2025-2027 i będą obejmowały trasę o długości około 13,1 km.
Obwodnica Szczekocin i Goleniów została zaplanowana na nowym śladzie, po północnej stronie istniejącej drogi krajowej nr 78. Będzie to droga o przekroju większościowo jednolitym, z dwoma pasami ruchu, jednak w obrębie węzła z DK46 w Szczekocinach zrealizowany zostanie odcinek dwujezdniowy. Planowany przebieg trasy prowadzi przez tereny rolnicze oraz obszary zabudowy, co wpłynie na poprawę warunków komunikacyjnych w regionie.
Głównym celem budowy nowej obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, co ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa lokalnej społeczności. Po oddaniu drogi do użytku, przewiduje się poprawę przepustowości oraz skrócenie czasu przejazdu między aglomeracją śląską a Kielcami. Obwodnica ma również na celu redukcję liczby pojazdów ciężkich w Szczekocinach i Goleniowach, co powinno przynieść ulgę mieszkańcom tych miejscowości.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), realizacja obwodnicy jest konieczna z uwagi na istniejący stan techniczny drogi oraz potrzebę dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Obecny stan użytkowania wymaga pilnych działań, jednak planowana inwestycja ma na celu trwałe rozwiązanie problemów z transportem w regionie.
Łączność i przyszłość rozwoju infrastruktury
Nowa obwodnica Szczekocin i Goleniów stanowić będzie istotny element większego przedsięwzięcia, które obejmuje niemal 50 kilometrów nowego przebiegu DK78, łączącego Siewierz i Szczekociny. Warto nadmienić, że obwodnica będzie kontynuacją dotychczas zrealizowanych inwestycji, takich jak obwodnice Poręby, Zawiercia oraz Kroczyc. Projektanci podjęli również prace nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze, co świadczy o zaangażowaniu w kompleksowe podejście do poprawy infrastruktury drogowej w regionie.
Oczekiwane zmiany związane z budową nowego odcinka drogi krajowej nr 78 mają prowadzić do przejęcia znacznej części ruchu tranzytowego i regionalnego, co wpłynie na ograniczenie natężenia ruchu lokalnego na starym przebiegu DK78. Modernizacja tej drogi przyniesie korzyści nie tylko w zakresie komunikacji wewnętrznej, ale także umożliwi łatwiejsze połączenia z innymi trasami, takimi jak A1, DK11 i przyszła S11. W ten sposób mieszkańcy regionu zyskają na jakości życia oraz codziennym użytkowaniu dróg.