GDDKiA formalnie wstrzymuje prace nad obwodnicą Złotego Stoku. Decyzja ta zapadła po analizie przeprowadzonej przez Komitet Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI), który ocenił, że realizacja tego przedsięwzięcia nie ma sensu ekonomicznego.
Obwodnica w ramach programu budowy
Obwodnica Złotego Stoku miała być częścią ambitnego Programu budowy 100 obwodnic, jednak teraz, w wyniku analiz, projekt zostanie wstrzymany. Nowa droga miała zostać zrealizowana w ciągu drodze krajowej nr 46, na której wcześniej zlecono prace związane z ustaleniem przebiegu trasy w 2021 roku.
Konsultacje i decyzje
Na początku ubiegłego miesiąca odbyło się spotkanie członków KOPI, w którym wzięli udział projektanci, samorządowcy oraz przedstawiciele inwestora. Celem zebrania było dokonanie przeglądu dotychczasowych prac oraz rozpatrzenie wariantów dalszej realizacji projektu. Mimo to nie zatwierdzono żadnego z proponowanych rozwiązań, a decyzja o wstrzymaniu prac projektowych stała się ostateczna.
Brak opłacalności projektu
Głównym powodem, dla którego obwodnica Złotego Stoku nie będzie budowana, jest jej nieopłacalność ekonomiczna. W rezultacie umowa z wykonawcą wygasła, a przedsięwzięcie zostało zastopowane. Warto zwrócić uwagę, że przed wstrzymaniem prac, obwodnica miała być kluczowym elementem drogi ekspresowej S8, łączącej Wrocław z Kłodzkiem. Projekt zakładał, że trasa przebiegać miała przez gminy Złoty Stok, Bardo, Kamieniec Ząbkowicki oraz Paczków.
Cele inwestycji
Głównym celem budowy obwodnicy była eliminacja ruchu tranzytowego w samej miejscowości, co miało znacząco poprawić warunki na drogach lokalnych oraz zwiększyć bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i mieszkańców Złotego Stoku. Teraz, w obliczu zaniechania budowy, te cele pozostaną nieosiągnięte.