Porsche podejmuje nową inicjatywę w zakresie recyklingu baterii elektrycznych, starając się wykorzystać odzyskane materiały do produkcji nowych samochodów elektrycznych.
W ramach ambitnego projektu, Porsche stara się przekształcić zużyte baterie elektryczne w wartościowe surowce, które mogą zostać ponownie użyte w produkcji pojazdów. Proces, który obecnie znajduje się w fazie prób, składa się z trzech głównych etapów. W pierwszym z nich, baterie samochodów rozwojowych są poddawane mieleniu, co prowadzi do uzyskania tzw. „czarnej masy”. Jest to mieszanka granulatów plastikowych, niklu, kobaltu, manganu i litu, której produkcja wynosi do tej pory 65 ton.
Odzysk surowców
W kolejnej fazie procesu, z czarnej masy są ekstrahowane i rafinowane cenne składniki, które następnie zostaną poddane testom, aby ocenić ich przydatność do ponownego wykorzystania w samochodach. Jak na razie, odzyskane materiały są używane w takich rozwiązaniach jak domowe moduły magazynowania energii, ponieważ charakteryzują się niższymi i wolniejszymi wskaźnikami ładowania i rozładowania.
Jednakże, proces ten nie jest prosty, a rozdzielanie poszczególnych składników baterii elektrycznych okazało się być znacznie trudniejsze i droższe niż początkowo zakładano. Porsche jeszcze nie oceniło sukcesu trzeciego etapu projektu.
Założenia gospodarki o obiegu zamkniętym
Porsche liczy na to, że wprowadzenie koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym, w której odzyskane materiały będą wystarczającej jakości do ponownego użycia w produkcji samochodów, pomoże zredukować konieczność pozyskiwania surowców z rynków, które są wrażliwe geopolitycznie i niestabilne. Barbara Frenkel, członkini zarządu Porsche, podkreśla znaczenie tej inicjatywy w kontekście reguł pochodzenia, które muszą być przestrzegane przez wszystkich producentów samochodów.
Warto zauważyć, że każda firma motoryzacyjna, która dąży do realizacji celów w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, musi zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest recykling baterii elektrycznych. Wszyscy zdają sobie sprawę, że skuteczne zarządzanie cyklem życia pojazdów elektrycznych jest kluczowe, jeśli mają one być bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody z silnikami spalinowymi.
Na pewno będziemy śledzić postępy tej inicjatywy i informować o kolejnych wynikach prac Porsche w tej dziedzinie.