Polskie firmy a elektromobilność – jakie mają plany?

Niepewność gospodarcza nie hamuje apetytu Polaków na nowe samochody

Volkswagen Financial Services od lat monitoruje nastroje na polskim rynku motoryzacyjnym, a tegoroczny raport zatytułowany „Portfele Polaków pod lupą” ujawnia interesujące dane dotyczące planów zakupowych przedsiębiorców. Wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi może być jednym z najważniejszych wniosków płynących z badania.

Zakupy samochodów wśród polskich firm

Z badania przeprowadzonego przez VFS wynika, że aż 31 proc. firm w Polsce planuje w 2025 roku inwestycje w nowe środki transportu. Większość ankietowanych, bo ponad połowa, myśli o zakupie jednego pojazdu, natomiast 37 proc. planuje nabycie od dwóch do pięciu aut. Branże budowlana i handel dominują w zakupach, stanowiąc aż 66 proc. odpowiedzi pozytywnych.

Jednak nie wszystkie sektory pokazują optymizm. Firmy usługowe zanotowały drastyczny spadek zainteresowania zakupem pojazdów — z 28 proc. w 2024 roku do zaledwie 8 proc. w 2025 roku.

Preferencje zakupowe przedsiębiorców

Badania wskazują, że polscy przedsiębiorcy koncentrują się na nowych pojazdach, z czego aż 75 proc. zamierza udać się do salonu dealerskiego po nowy samochód. Ciekawe jest to, że 77 proc. poszukujących aut kieruje się w stronę modeli z lat 2022-2024. Preferencje obejmują głównie samochody osobowe, na które stawia 69 proc. ankietowanych, a 44 proc. skupi się na pojazdach dostawczych.

Budżety na zakupy samochodów

Warto zwrócić uwagę na planowane kwoty wydatków. Największa grupa respondentów, bo aż 29 proc., myśli o budżecie w przedziale od 100 do 150 tys. zł. Jednak nie można zlekceważyć faktu, że 27 proc. firm planuje wydać co najmniej 250 tys. zł, a 19 proc. z nich zamierza przeznaczyć od 200 do 250 tys. zł. To pokazuje, że niemal połowa przedsiębiorców ma zamiar inwestować w samochody w segmencie premium.

Preferencje dotyczące napędu

W dalszym ciągu dominują silniki diesla, które planuje nabyć 52 proc. respondentów, podczas gdy 31 proc. myśli o silnikach benzynowych. Pozytywne zmiany można zauważyć w zainteresowaniu autami elektrycznymi — 10 proc. przedsiębiorców planuje zakupy modeli elektrycznych, co stanowi wzrost o 4 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

Coraz większe zainteresowanie samochodami elektrycznymi jest wynikiem dostrzegania ich zalet, takich jak niskie koszty eksploatacji (46 proc. badanych), możliwość uzyskania dofinansowania (34 proc.) oraz ułatwienia w poruszaniu się po miejskich przestrzeniach (34 proc.). Niemniej jednak przedsiębiorcy wskazują na pewne ograniczenia związane z samochodami elektrycznymi, na czoło wysuwają się niska dostępność ładowarek (38 proc.), wysoki koszt zakupu (39 proc.) i ograniczony zasięg (54 proc.).

Stabilność gospodarcza a zakupy motoryzacyjne

Badanie VFS wskazuje, że polskie firmy są gotowe na inwestycje, co może sugerować stabilną kondycję finansową. Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services, Dariusz Brodnicki, zauważa, że wielu przedsiębiorców zauważa poprawę ocen zarówno obecnej, jak i przyszłej kondycji gospodarki. Pomimo ciągłej inflacji, respondenci wyrażają nadzieję na stabilizację kosztów i lepszą kontrolę budżetów w najbliższych miesiącach. To wszystko składa się na optymistyczny obraz polskiego rynku motoryzacyjnego w nadchodzących latach.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31806666,czy-polskie-firmy-maja-zamiar-kupowac-elektryki-wreszcie-znamy.html

Inne popularne: