Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica to istotny punkt komunikacyjny w Polsce, gdzie krzyżują się najważniejsze drogi, w tym autostrady A1 i A4. To monumentalne przedsięwzięcie drogowe zapewnia nie tylko dogodny dostęp do wielu regionów kraju, ale także stanowi przykładowy wzór nowoczesnego budownictwa infrastrukturalnego.
Gigantyczny węzeł drogowy
Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica jest jednym z największych tego typu w Europie, łączącym pięć ważnych dróg, w tym dwie kluczowe autostrady: A1 i A4. Dodatkowo, węzeł ten zrzesza drogi krajowe, takie jak DK44, DK88 oraz Drogową Trasę Średnicową, która tam przechodzi pod numerem 902. Jego znaczenie w systemie komunikacyjnym Polski jest nie do przecenienia.
Historia budowy
Budowa węzła rozpoczęła się w 2005 roku, kiedy na terenie tym powstał prowizoryczny węzeł. Po latach intensywnych prac, właściwy węzeł został oddany do użytku w 2009 roku, a ostatni zjazd zakończono dwa lata później. Koszt budowy oraz skala projektu są ogromne, co podkreśla jego znaczenie w regionie.
Imponujące liczby
Węzeł Gliwice-Sośnica charakteryzuje się trzema poziomami, a łączna długość dróg wynosi aż 33 km. Kierowcy mogą korzystać z 16 wiaduktów oraz 36 zjazdów, które umożliwiają bezproblemowy dojazd w każdą stronę. Dodatkowo, dla poprawy komfortu życia lokalnej społeczności, zamontowano 4 kilometry ekranów akustycznych.
Spory o nazwę
Węzeł znajduje się w gliwickiej dzielnicy Ligota Zabrska, a jego nazwa wzbudzała kontrowersje. Prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, postulował, by węzeł nosił nazwę „Gliwice”, argumentując, że „Sośnica” jest mało rozpoznawalna poza Śląskiem. Ostatecznie GDDKiA zdecydowała się jednak na zachowanie pierwotnej nazwy.
Opinie mieszkańców
Mieszkańcy okolicznych terenów wspominają o chaosie komunikacyjnym, który panował zaraz po otwarciu węzła. Z czasem jednak, przyzwyczaili się do nowego układu drogowego i zyskali większą płynność w poruszaniu się po tym ruchliwym obszarze.
O ile węzeł Gliwice-Sośnica uznawany jest za jeden z najważniejszych w Polsce, o tyle na świecie prym wiodą inne struktury drogowe, takie jak wiadukt Huangjuewan w Chinach, który rozkłada ruch w ośmiu kierunkach. Jednak to właśnie w Polsce węzeł Gliwice-Sośnica pozostaje jednym z najnowocześniejszych i najbardziej okazale zaplanowanych projektów drogowych.
Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/polska-ma-superwezel-budzi-postrach-w-calej-europie/n5m3gd9