Węzeł autostradowy Gliwice-Sośnica to kluczowy punkt na komunikacyjnej mapie Polski, będący miejscem, gdzie krzyżują się najważniejsze drogi krajowe i autostrady. Od momentu jego oddania do użytku, zyskał miano największego węzła tego typu w Europie, a jego imponująca struktura oraz infrastruktura znacząco poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróży.
Imponująca infrastruktura węzła
Węzeł Gliwice-Sośnica łączy aż pięć istotnych dróg komunikacyjnych, w tym autostrady A1 i A4, a także drogi krajowe DK44, DK88 oraz Drogową Trasę Średnicową. Cała budowa rozpoczęła się w 2005 roku, kiedy to w miejscu tym powstał prowizoryczny węzeł. Właściwa budowa złożonej struktury zakończyła się w 2009 roku, a dwa lata później oddano do użytku ostatni zjazd.
Cała inwestycja obejmowała trzy poziomy i aż 33 kilometry dróg o trzech pasach ruchu. Kierowcy korzystający z węzła mogą przejeżdżać przez 16 wiaduktów i zjeżdżać z 36 różnych zjazdów, co umożliwia dotarcie do wszystkich kierunków. Oprócz nowoczesnej infrastruktury, na trasie zainstalowano 256 znaków drogowych oraz 4 kilometry ekranów akustycznych, które mają na celu zminimalizowanie hałasu dla mieszkańców okolicznych terenów.
Nie tylko infrastruktura, ale i nazwa
Węzeł znajduje się na terenie gliwickiej dzielnicy Ligota Zabrska i jego nazwa wzbudzała pewne kontrowersje. Prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, postulował, aby superwęzeł nosił nazwę „Gliwice”, argumentując, że „Sośnica” jest mało znana poza Śląskiem. Mimo dyskusji, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zmieniła pierwotnej decyzji.
Pomimo że początkowo po otwarciu węzła panował pewien chaos związany z ruchem, z biegiem czasu kierowcy przyzwyczaili się do jego funkcjonowania. Mieszkańcy dzięki rozbudowanej infrastrukturze zyskali wygodniejszy dojazd, a sami kierowcy mogą cieszyć się płynnością ruchu oraz wyższym poziomem bezpieczeństwa.
Porównania międzynarodowe
Na tle innych konstrukcji komunikacyjnych, węzeł Gliwice-Sośnica wyróżnia się imponującymi parametrami, jednakże, za największy węzeł drogowy świata uznaje się wiadukt Huangjuewan w Chinach. Jego budowa trwała aż 13 lat, a konstrukcja obejmuje pięć poziomów i liczne rozgałęzienia w aż ośmiu kierunkach. Mimo to, węzeł w Gliwicach stanowi kluczowy element polskiej sieci komunikacyjnej, zdecydowanie ułatwiając podróżowanie pomiędzy centralną a północną częścią kraju.
Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/polska-ma-superwezel-budzi-postrach-w-calej-europie/n5m3gd9