Polacy budują najdłuższy podwodny tunel obok Polski

Na Bałtyku powstaje najdłuższy podwodny tunel na świecie, który zrewolucjonizuje komunikację w Europie Północnej. Ta monumentalna inwestycja, łącząca duńskie Roedby z niemieckim Puttgarden, z pewnością przyczyni się do znaczącego skrócenia czasu podróży między Daniem a Niemcami. Zakończenie budowy planowane jest na 2029 rok.

Budowa podwodnego tunelu pod cieśniną Bełt Fehmarn trwa od 2022 roku i obejmuje prawie 18-kilometrowy odcinek, który umożliwi ruch zarówno samochodów, jak i pociągów. Docelowo, podróż samochodem z Niemiec do Danii ma trwać zaledwie 10 minut, co jest rewolucyjnym skróceniem czasu w porównaniu do obecnego rejsu promem, który zajmuje około 45 minut. Pociągi z kolei będą poruszać się z prędkością do 200 km/h, co pozwoli na pokonanie tej samej trasy w jedyne 7 minut.

Oszczędności czasu są niewątpliwie imponujące – tunel ma skrócić podróż z Kopenhagi do Hamburga o dwie godziny. Warto podkreślić, że jest to inwestycja o wartości około 8 miliardów dolarów (około 32 miliardów złotych), przy czym Unia Europejska szacuje, że koszty budowy zwrócą się w ciągu 39 lat.

Współpraca międzynarodowa i krajowy wkład

Budowę tunelu realizuje duńska firma Sund&Baelt, przy udziale polskich specjalistów, którzy angażują się w układanie 89 betonowych elementów podwodnej konstrukcji. W Polsce wykonano część z monumentalnych bloków, z których każdy waży 73 tysiące ton i ma imponujące wymiary – 42 metry szerokości, 9 metrów wysokości oraz 217 metrów długości. Pierwszy z tych elementów został uroczyście zaprezentowany przez króla Danii, Fryderyka X.

Na placu budowy pracuje około 1500 robotników, z czego większość stanowią Polacy. Specjalnie dla nich zbudowano wioskę, w której mogą mieszkać podczas trwania projektu. Taki układ organizacyjny pokazuje, jak wielką rolę odgrywają polscy specjaliści w tego rodzaju międzynarodowych inwestycjach.

Historia projektu

Projekt budowy tunelu zyskiwał na znaczeniu przez wiele lat. Choć prace projektowe miały pierwotnie rozpocząć się w 2015 roku, ostatecznie ruszyły w 2020 roku. Temat połączenia Niemiec z Danią rozważano już w latach 30. i 40. XX wieku, kiedy to planowano wielki most drogowo-kolejowy. Przełom nastąpił w 1994 roku, kiedy to Komisja Europejska uznała ten odcinek za priorytetowy dla europejskiej sieci drogowej.

Na pewno ma jeszcze wiele do odkrycia, ale pewne jest, że ten projekt nie tylko zmieni sposób podróżowania w regionie, ale również przyniesie długofalowe korzyści gospodarcze i społeczne dla krajów uczestniczących w tej inwestycji.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/najdluzszy-podwodny-tunel-bedzie-blisko-polski-i-buduja-go-polacy/743557z

Inne popularne: