Pojedynek z manualną skrzynią: Porsche 911 S/T kontra Toyota GR Yaris

Porównanie dwóch wyjątkowych samochodów: Porsche 911 S/T i Toyota GR Yaris – różne podejścia do osiągów

W świecie motoryzacyjnym istnieje wiele samochodów, które przeszły do legendy, ale niewiele z nich może pochwalić się tak różnorodnym podejściem do sportowych osiągów jak Porsche 911 S/T i Toyota GR Yaris. Choć te pojazdy różnią się znacznie pod względem ceny, przeznaczenia i charakterystyki, łączy je pasja do samochodów oraz dążenie do doskonałości. Obydwa modele przyciągają uwagę entuzjastów, a ich produkcja niewątpliwie wzbudza zazdrość wśród konkurencji.

Porsche 911 S/T – esencja doskonałości

Porsche 911 S/T to hołd dla historii legendarnego modelu 911, obchodzącego w 2023 roku swoje 60-lecie. Zaprezentowane po raz pierwszy w sierpniu, auto łączy w sobie najlepsze elementy z najnowszych modeli GT Porsche, przy zachowaniu klasycznego ducha marki. Z silnikiem 4.0-litra i 518 KM, bazującym na jednostce z modelu GT3 RS, S/T wyróżnia się manualną skrzynią biegów oraz niższą wagą – 1380 kg, co czyni go o około 40 kg lżejszym od manualnej wersji GT3 Touring. W dniu premiery auto miało być dostępne w limitowanej liczbie 1,963 egzemplarzy, a jego cena startowa wynosiła 231 600 funtów, jednak szybko pojawiły się spekulacje, że na rynku wtórnym jego wartość może wzrosnąć dwukrotnie.

Toyota GR Yaris – mały, ale zadziorny

Zupełnie inaczej na rynku motoryzacyjnym prezentuje się Toyota GR Yaris, która zadebiutowała w 2020 roku jako stosunkowo przystępna propozycja w kategorii hot hatch. Początkowo cena startowa wynosiła poniżej 30 000 funtów, jednak najnowsze wystylizowane wydanie kosztuje już 44 250 funtów. Mimo podwyżki celu, GR Yaris nadal pozostaje bardziej dostępny niż spersonalizowane edycje, które sięgają ceny 60 000 funtów. Pod maską znajdziemy turbodoładowany silnik 1.6 o mocy 276 KM, który poprawiono, aby zapewnić lepszą niezawodność oraz wyższy moment obrotowy, wynoszący 288 lb-ft. Dodatkowo wzmocniono zawieszenie, a nowa architektura wnętrza zwiększa sportowy charakter tego modelu.

Inżynieria w służbie przyjemności z jazdy

Obydwa modele stawiają na manualną skrzynię biegów, co czyni je bardziej angażującymi dla kierowcy. Porsche 911 S/T oferuje sześciobiegową skrzynię z krótkim skokiem oraz lekkim kołem zamachowym, co przekłada się na wyjątkową responsywność. Z kolei GR Yaris, również wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię, zapewnia przyjemność z jazdy z auto-match rev na redukcjach biegów. Nowa wersja Yaris posiada również tryby jazdy, umożliwiające dostosowanie ustawień mocy oraz rozkładu momentu obrotowego, co czyni go jeszcze bardziej wszechstronnym samochodem sportowym.

Różne filozofie, podobne osiągi

Porsche 911 S/T to samochód o wyjątkowej precyzji i skupieniu na każdym detalu. Jego wyjątkowe osiągi, takie jak przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy i maksymalna prędkość 299 km/h, są wynikiem nie tylko inżynieryjnego kunsztu, ale również sportowego dziedzictwa marki. Z kolei GR Yaris, czyli mały zadziorny hot hatch, choć nie tak potężny, potrafi zaskoczyć; osiąga 100 km/h w 5,2 sekundy, zachowując przy tym flagowy charakter Toyoty.

Obydwa modele udowadniają, że różne podejścia do sportowych osiągów mogą prowadzić do znakomitych rezultatów. Ostatecznie, zarówno Porsche 911 S/T, jak i Toyota GR Yaris spełniają oczekiwania swoich fanów, oferując nie tylko wydajność, ale również niezapomniane wrażenia z jazdy. Wygląda na to, że na rynku jest miejsce dla obu tych ikon motoryzacji, które z powodzeniem mogą konkurować z innymi sportowymi samochodami.

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/big-reads/porsche-911-st-vs-toyota-gr-yaris-manual-gearbox-battle

Inne popularne: