Pojedynek z manualną skrzynią biegów: Porsche 911 S/T kontra Toyota GR Yaris

O niezwykłym połączeniu Porsche 911 S/T i Toyota GR Yaris

W świecie motoryzacji, podczas gdy większość samochodów celuje w konkretne segmenty rynku, czasami pojawiają się modele, które zaskakują swoją unikalną kombinacją cech. Takimi pojazdami są Porsche 911 S/T oraz Toyota GR Yaris, które mimo różnic w kategorii wydajności, mają wiele wspólnego. Obydwa samochody zdobyły już status motoryzowych herosów, łącząc w sobie doskonałość inżynieryjną z pasją do sportu.

Porsche 911 S/T – jubileuszowa uczta dla miłośników motoryzacji

Porsche 911 S/T zadebiutowało w sierpniu 2023 roku z okazji 60-lecia modelu 911. Samochód łączy w sobie najlepsze cechy najnowszych modeli GT marki, korzystając z 4.0-litrowego silnika V6 o mocy 518 KM z GT3 RS, przy jednoczesnym zmniejszeniu wagi. S/T waży jedynie 1380 kg, co czyni go około 40 kg lżejszym od wersji GT3 Touring. Ta lekkość, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, sprawia, że jazda tym autem to czysta przyjemność. Plany produkcyjne ograniczone do zaledwie 1,963 egzemplarzy sprawiają, że ceny na rynku wtórnym już zaczynają oscylować wokół dwukrotności wyjściowej kwoty 231,600 funtów.

Toyota GR Yaris – rallyjny charakter na każdej drodze

Na drugim końcu spektrum wydajności znajduje się Toyota GR Yaris, która zadebiutowała na początku 2020 roku jako przystępna cenowo wersja homologacyjna dla rajdów. Początkowa cena wynosiła mniej niż 30,000 funtów, jednak nowe wersje, w tym unowocześniona edycja, osiągnęły pułap 44,250 funtów w Wielkiej Brytanii. Mimo wzrostu cen, GR Yaris zyskał na mocy – z 257 do 276 KM – a moment obrotowy wzrósł z 266 do 288 Nm. Dzięki wzmocnieniu zawieszenia oraz przemyślanej ergonomii wnętrza, nowa wersja GR Yaris stawia czoła rywalom z segmentu sportowych hatchbacków.

Manualne skrzynie biegów – kluczowy element obu modeli

Zarówno Porsche, jak i Toyota postawiły na manualną skrzynię biegów, co w obecnych czasach staje się rzadkością. 911 S/T jest wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię o krótkim skoku, co zwiększa przyjemność z jazdy. Podobnie GR Yaris oferuje manualne przełożenie, które łączy precyzję z automatycznym dopasowaniem obrotów przy redukcji biegów, pozwalając kierowcy na pełniejszą kontrolę nad samochodem. Mimo że Yaris może być także dostępny z automatem, to prawdziwi fani motoryzacji zapewne wybiorą manual.

Wrażenia z jazdy – czysta przyjemność

Jazda Porsche 911 S/T to doświadczenie, które zapiera dech w piersiach. Jego bezpośrednie reakcje na każdy ruch kierownicą oraz fenomenalne prowadzenie sprawiają, że każda zakręt staje się przyjemnością. Z kolei Toyota GR Yaris zaskakuje swoją zwinnością i zrównoważonym prowadzeniem, które przekłada się na pewność na torze. Oba samochody oferują różne doświadczenia, ale łączy je wspólna pasja do sportowej jazdy.

Podsumowując, Porsche 911 S/T i Toyota GR Yaris to dwa wyjątkowe pojazdy, które z powodzeniem mogą zaspokoić potrzeby zarówno miłośników luksusowej motoryzacji, jak i tych, którzy cenią sobie radość z dynamicznej jazdy. To dowód na to, że pasja do motoryzacji i doskonałość inżynieryjna mogą przyjąć różne formy, zachwycając kierowców na całym świecie.

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/big-reads/porsche-911-st-vs-toyota-gr-yaris-manual-gearbox-battle

Inne popularne: