Opony terenowe – ryzykowny wybór dla właścicieli SUV-ów i kamperów
Opony terenowe zyskują na popularności, zwłaszcza wśród kierowców kamperów, SUV-ów oraz pickupów. Choć reklamowane są jako idealne do jazdy w trudnym terenie, ich wydajność na utwardzonych nawierzchniach budzi wiele wątpliwości. Niemiecki automobilklub ADAC postanowił przeprowadzić test, który ujawnia niepokojące fakty dotyczące bezpieczeństwa tych opon w warunkach miejskich.
Test ADAC – wyniki i wnioski
ADAC sprawdził osiem modeli opon terenowych w rozmiarze 225/65 R17, porównując je z całoroczną oponą osobową oznaczoną symbolem płatka śniegu. Opona ta, z uwagi na jej właściwości zimowe, posłużyła jako punkt odniesienia. Mimo że opony terenowe również mają ten symbol, wyniki testu są zdecydowanie rozczarowujące.
Wszystkie testowane opony terenowe nie uzyskały oceny „dobrej”, a ich wydajność na suchym i mokrym asfalcie była alarmująco niska. Jedynie na drogach pokrytych śniegiem dwa modele mogły zbliżyć się do osiągów opony referencyjnej. Niestety, ADAC nie zaleca żadnej z przebadanych opon, ale spośród nich wyróżnia się zwycięzca oraz wyraźny przegrany.
Najlepsze i najgorsze opony w teście
Zwycięzcą testu została opona Yokohama Geolandar A/T G015, która osiągnęła ocenę 2,9, mimo że mieści się ona znacznie poniżej opony referencyjnej, która uzyskała wynik 2,1. Na końcu stawki znalazła się opona BF Goodrich Trail Terrain T/A, której oceniono na „słabą” (5,4) z powodu zauważalnych problemów, szczególnie w warunkach mokrych.
Problemy z bezpieczeństwem
Główną wadą wszystkich testowanych modeli jest ich słaba wydajność hamowania na mokrej nawierzchni. Droga hamowania jest znacząco dłuższa w porównaniu z oponami osobowymi. Nawet najlepsza z opon AT, model Falken, charakteryzuje się drogą zatrzymania o sześć metrów dłuższą niż opona referencyjna. Model BF Goodrich ma jeszcze większe problemy, hamując z prędkości 80 km/h potrzebuje aż 48,8 metra, co jest wynikiem niedopuszczalnym dla nowoczesnych opon.
Dodatkowe niedociągnięcia ujawniają się również w aspektach prowadzenia i zachowania na wodzie, co może zagrażać bezpieczeństwu kierowców. Chociaż niektóre modele sprawdzają się na śniegu czy żwirze, jak Matador MP72, to jednak ich głównym zastosowaniem jest jazda po drogach asfaltowych.
Rekomendacje dla kierowców
Według ADAC, osoby, które sporadycznie decydują się na jazdę w terenie, powinny rozważyć zakup wysokiej jakości opon całorocznych. Opony terenowe rekomendowane są głównie dla tych, którzy często przemierzają trudne trasy, jednak nawet oni powinni dokładnie analizować wybór ogumienia. Bezpieczeństwo na drodze powinno być zawsze priorytetem, a nieodpowiedni wybór ogumienia może prowadzić do poważnych konsekwencji.