W województwie podkarpackim rozpoczęto realizację ważnej inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100). W planach jest powstanie ośmiu nowych tras, w tym obwodnicy Brzostku i Kołaczyc, która znacznie poprawi komunikację w regionie.
Nowa droga o strategicznym znaczeniu
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc będzie miała długość około 13,4 km i przebiegać w ciągu drogi krajowej nr 73. W ramach inwestycji zaplanowano budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), w tym niezbędnych obiektów inżynierskich oraz skrzyżowań jednopoziomowych. Dodatkowo, na dwóch odcinkach nowej trasy, korpus drogi pełnić będzie funkcję wału przeciwpowodziowego o łącznej długości 2,1 km.
Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, a końcowy punkt znajdzie się w Krajowicach. Cała trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie drogi krajowej nr 73, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną obu miejscowości.
Ograniczenie ruchu i poprawa bezpieczeństwa
Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu z Brzostku i Kołaczyc. Realizacja inwestycji ma na celu ograniczenie ruchu dalekobieżnego, który obecnie przechodzi przez te miejscowości. Ruch na osi północ-południe, prowadzący m.in. w kierunku Pilzna oraz autostrady A4, przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, a także zminimalizowania emisji spalin oraz hałasu. GDDKiA zapewnia, że inwestycja będzie realizowana z zachowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
Korzyści dla kierowców i regionu
Wraz z budową obwodnicy, planowana jest także przebudowa istniejącego odcinka DK73 między Pilznem a Brzostkiem oraz obwodnic Jasła i Pilzna. Po zakończeniu wszystkich tych prac kierowcy zyskają finalnie około 35 kilometrów nowej, komfortowej i bezpiecznej trasy, z czego dwie trzecie będzie poprowadzone nowym śladem. Trasa ta ma znaczenie strategiczne, jako jedna z głównych dróg łączących Polskę z Ukrainą, prowadząca do przejścia granicznego w Krościenku.
Harmonogram realizacji
Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają, że jeśli przetarg przebiegnie pomyślnie, prace projektowe i budowlane powinny zostać zakończone w ciągu 52 miesięcy od podpisania umowy. Należy jednak wziąć pod uwagę, że do terminu realizacji nie są wliczane przerwy zimowe, trwające od 1 grudnia do 31 marca. Biorąc pod uwagę potencjalne opóźnienia wynikające z przetargu oraz innych czynników, otwarcie nowej trasy może nastąpić najwcześniej w 2032 roku.
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc stanowi zatem istotny krok w kierunku poprawy infrastruktury transportowej w regionie, z korzyściami dla lokalnych społeczności i ruchu tranzytowego.