Nowe inwestycje drogowe w zachodniej Polsce przynoszą nadzieje na poprawę komunikacyjnego komfortu w regionie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że już wkrótce może dojść do podpisania umowy na realizację kolejnych etapów budowy węzłów i obwodnic, które znacznie ułatwią transport zarówno dla kierowców, jak i służb transportowych.
Modernizacja węzła i budowa nowej obwodnicy
Aktualny węzeł, który łączy drogę krajową DK13 z autostradą A6, został zbudowany w latach 30. ubiegłego wieku. Z tego względu jego stan techniczny nie spełnia już nowoczesnych standardów. W ramach nowego projektu, w celu wybudowania drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, węzeł ten zostanie zamknięty i zastąpiony nowym obiektem, umiejscowionym około 700 metrów na wschód. Nowy węzeł połączy autostradę nie tylko z DK13, ale także z planowaną drogą ekspresową S6, która stanie się częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
Zakres inwestycji
Inwestycja, która ma długość blisko 3 km, rozpocznie się tam, gdzie kończy się zakończony niedawno pierwszy etap obwodnicy. W rejonie na południe od Przecławia powstanie węzeł Siadło Górne, który umożliwi płynne połączenie biegnącej od Szczecina DK13 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Kolejne odcinki drogi, o parametrach drogi ekspresowej, pobiegną w kierunku autostrady, omijając od wschodu centrum logistyczne.
Nowa infrastruktura dla regionu
Oprócz nowego węzła planowana jest również budowa obwodnicy Kołbaskowa. Ta droga o długości 5,6 km, która zacznie się przy nowym węźle Szczecin Zachód, będzie jednojezdniową trasą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego). Jej celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości, co w znacznym stopniu poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym.
Udogodnienia dla służb granicznych
W projekcie uwzględniono także udogodnienia dla służb granicznych. Tuż przy granicy z Niemcami powstanie wiadukt nad autostradą A6, a także łącznice i jezdnie manewrowe, które ułatwią funkcjonowanie służb. Obecnie na przygranicznym odcinku autostrady nie ma możliwości zawracania – najbliższy węzeł po stronie niemieckiej znajduje się 9,5 km dalej. Nowe rozwiązania mają na celu zapewnienie wygody i efektywności w działaniach służb.
Terminy realizacji i przyszłość inwestycji
Po podpisaniu umowy, już po trzydziestu dniach, plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. Na realizację prac związanych z budową infrastruktury drogowej w przygranicznym odcinku autostrady A6 przewidziano 16 miesięcy. Natomiast dla drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa, czas na wykonanie inwestycji wyniesie 27 miesięcy, z wyjątkiem okresów zimowych. Całość planowanej inwestycji powinna zakończyć się do roku 2028, co niewątpliwie przyniesie poprawę komunikacyjną i zwiększy bezpieczeństwo na drogach w regionie.