Tunel pod Luboniem Małym – inżynieryjna perła Małopolski
Tunel pod Luboniem Małym, stanowiący część trasy S7, to nowoczesny obiekt inżynieryjny, który od niemal 2,5 roku ułatwia życie kierowcom w Małopolsce. Ze względu na swoje położenie, Zakopianka jest nie tylko ważną trasą komunikacyjną, ale również popularnym szlakiem turystycznym, co sprawia, że natężenie ruchu jest największe w weekendy, a spada w dni powszednie. Czynniki takie jak pora roku, kalendarz świąt oraz warunki pogodowe mają znaczący wpływ na liczbę przejazdów.
Na tym odcinku drogi każdego dnia przejeżdża około 22 tysięcy pojazdów. Niedawno, podczas majówki, odnotowano historyczny moment – 3 maja liczba przejazdów tunelem przekroczyła 20 milionów. W okresie od 12 listopada 2022 roku do 4 maja 2025 roku przez tunel przejechało łącznie 20 040 692 pojazdów.
Budowa tunelu rozpoczęła się 6 marca 2017 roku i trwała 6 lat, a całkowity koszt inwestycji wyniósł blisko 1 miliard złotych. Prace były prowadzone non-stop, 24 godziny na dobę, co umożliwiło ekipom budowlanym dotarcie do miejsca spotkania wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 roku. Pierwszą nawę tunełu w kierunku Rabki-Zdroju przekopano w ciągu 2 lat i 5 miesięcy, a pół roku później, zastosowując metodę mikrostrzałów, udało się przełamać także nawę w kierunku Krakowa.
Tunel składa się z dwóch nitek, a każda z nich ma dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny. W przyszłości ten pas awaryjny może zostać przekształcony w dodatkowy pas ruchu. Przejazd tunelem przy maksymalnej prędkości 100 km/h zajmuje około 75 sekund. Na tym odcinku wprowadzono również odcinkowy pomiar prędkości, nadzorowany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
Bezpieczeństwo w tunelu zapewniają zaawansowane systemy monitoringu, w tym kamery obrotowe, wideodetekcje oraz kamery dualne, które rejestrują zarówno obraz standardowy, jak i termograficzny. Dodatkowo, 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła stanowią system alarmowy, cały czas gotowy na wypadek zagrożenia. W tunelu znajduje się także 178 głośników, które informują kierowców o sytuacjach kryzysowych i instrukcjach bezpieczeństwa.
Projekt tunelu pod Luboniem Małym jest dowodem na to, jak nowoczesne technologie mogą wspierać rozwój infrastruktury drogowej i podnosić bezpieczeństwo na polskich drogach.