Nowy odcinek S19 kluczowy dla rozwoju województwa. Rozpoczęto badania saperskie

Rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej S19 to kluczowy krok w rozwoju infrastruktury transportowej województwa lubelskiego. Długawaitowana inwestycja drogowa powoli nabiera tempa. Po wydaniu przez wojewodę lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID), jeszcze przed nadchodzącymi świętami Bożego Narodzenia rozpoczęły się prace przygotowawcze na odcinku S19 pomiędzy Lubartowem a Lublinem.

Nowa droga szybkiego ruchu, o długości zaledwie 23 km, ma pełnić niezwykle istotną rolę w komunikacji regionalnej, dlatego nazywana jest często „szkieletem drogowym” tego regionu. Realizacją projektu zajmie się firma Duna Polska, która podpisała umowę na kwotę 835,7 mln zł. Zakończenie budowy planowane jest na rok 2027, co oznacza, że mieszkańcy i podróżujący zyskają nową trasę za mniej niż trzy lata.

Droga ekspresowa S19 będzie przebiegać wzdłuż zachodniej strony Lubartowa wzdłuż obecnej obwodnicy, która obecnie składa się z jednej jezdni. Nowy odcinek rozpocznie się na węźle drogowym Lubartów Północ i zakończy na węźle Lublin Rudnik. Trasa ta będzie miała dwie jezdnie, z których każda będzie miała po dwa pasy ruchu, z rezerwą na przyszłe dobudowanie trzeciego pasa.

W ramach tej inwestycji wykonawca zaplanował również wybudowanie ponad 40 km dróg lokalnych oraz 29 obiektów inżynierskich, w tym czterech węzłów drogowych oraz licznych wiaduktów. Zrealizowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Prace budowlane rozpoczęły się od przygotowania objazdów oraz dróg serwisowych. Nieodzownym elementem są także prace saperskie oraz przygotowania do robót ziemnych i przebudowy istniejących instalacji podziemnych. Nowa droga ma za zadanie wyprowadzić ruch tranzytowy z miejscowości Niemce, co w znacznym stopniu poprawi komfort życia jej mieszkańców, a także odciąży lokalną sieć drogową.

Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na DK19 w rejonie Niemiec i Ciecierzyna odnotowano jedno z najwyższych natężeń ruchu w województwie lubelskim, z liczbą pojazdów wahającą się od 27 do ponad 28 tys. dziennie.

Uzyskanie decyzji ZRID stanowi kluczowy krok w postępie budowy, ponieważ wyznacza granice terenów przeznaczonych pod budowę drogi i pozwala na rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości zajmowane przez Skarb Państwa. Po zakończeniu budowy planowanego odcinka, trasa S19 w województwie lubelskim osiągnie długość 190 km, a kierowcy zyskają nowe połączenia w kierunku Rzeszowa oraz innych rejonów Polski.

Warto wspomnieć, że już teraz kierowcy korzystają z sześciu fragmentów S19 prowadzących w stronę Rzeszowa oraz z północnej części obwodnicy Lublina, a dodatkowo realizowane są kolejne odcinki trasy o łącznej długości około 100 km. Ta inwestycja ma szansę nie tylko poprawić transport w regionie, ale również przyczynić się do jego rozwoju gospodarczego i społecznego.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31570089,nowy-odcinek-trasy-s19-ma-byc-kregoslupem-wojewodztwa-prace.html

Inne popularne: