Nowy elektryczny silnik w kole od Donut Lab o mocy 845 KM

Nowatorskie silniki elektryczne firmy Donut Lab mogą zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych, oferując niespotykaną moc i wyższy stosunek mocy do wagi w porównaniu do tradycyjnych silników elektrycznych.

Moc i lekkość – kluczowe cechy nowej technologii

Donut Lab, firma zajmująca się technologią pojazdów elektrycznych, zaprezentowała swoją najnowszą generację silników elektrycznych w piaście, które mają być jednymi z najmocniejszych na świecie. Silniki te ważą jedynie 40 kg, a ich produkcja może być nawet o 50 procent tańsza w porównaniu do konwencjonalnych silników elektrycznych.

Rekordowe parametry

Donut Lab oferuje różne wersje silników dostosowane do różnych zastosowań – zarówno w pojazdach ciężarowych, jak i motocyklach. Dla modeli o specyfikacji 21 cali w wersji motoryzacyjnej przewidziano moc 845 KM i moment obrotowy na poziomie 3172 lb-ft. To ostatnie warto jednak traktować z pewnym dystansem, ponieważ dotyczy wyłącznie mocy rotora, a nie rzeczywistego wyjścia.

Dla porównania, **Koenigsegg Gemera** z silnikiem „Dark Matter” generuje 811 KM i 922 lb-ft. Co więcej, Donut Lab osiąga znacznie lepszy stosunek mocy do wagi dzięki większej mocy i momencie obrotowemu.

Ważny aspekt – masa niepodparta

Silniki w piaście teoretycznie zwiększają masę niepodpartą pojazdu, co do tej pory było przeszkodą w ich szerokim zastosowaniu. Jednak według Marka Lehtimakiego, CEO Donut Lab, osiągnięta gęstość mocy i momentu obrotowego sprawia, że względna masa silnika jest tak mała, iż nie ma ona istotnego wpływu na parametry jezdne pojazdu.

Przyszłość zastosowania silników Donut Lab

Choć futurystyczna wizja posiadania 845 KM w każdej piaście samochodu osobowego może wydawać się nierealna, raczej możemy spodziewać się, że producenci z współpracy z Donut Lab zastosują mniejsze, lżejsze silniki na tylnej osi, prawdopodobnie o mocy do 400 KM każdy. Może to zaowocować pojazdem o napędzie na dwa koła i mocy 800 KM, co wciąż jest bardziej niż wystarczające dla wielu użytkowników.

Już teraz te mniejsze silniki są używane w motocyklach marki Verge, która współpracuje z Donut Lab. Najprawdopodobniej bardziej zaawansowane silniki zostaną najpierw wdrożone w pojazdach ciężarowych, w ramach dążenia do zmniejszenia całkowitej wagi i zwiększenia ładowności w ciężkich elektrycznych pojazdach użytkowych.

Koszty produkcji a innowacje w branży

Jeżeli silniki firmy Donut Lab zyskają popularność na rynku, prostota ich konstrukcji oraz ograniczona liczba wykorzystywanych materiałów czynią tę technologię bardzo obiecującą. Donut Lab szacuje, że koszty produkcji mogą drastycznie zmniejszyć się nawet o 50 procent w porównaniu z tradycyjnymi silnikami elektrycznymi.

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/electric/donut-labs-new-wheel-electric-motor-produces-845bhp

Inne popularne: