Rozbudowa infrastruktury kolejowej w Warszawie wpisuje się w ambitne plany związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym, którego inwestycje mają na celu modernizację i rozwój transportu w kraju.
Wartość całego projektu szacowana jest na 130 miliardów złotych, z czego aż 76 miliardów złotych przeznaczone zostaną na rozwój transportu szynowego. W ramach tych działań planowane jest budowanie podziemnego tunelu kolejowego o długości blisko 10 kilometrów, który zostanie wydrążony na głębokości sięgającej 30 metrów. Technologia drążenia będzie podobna do tej, która była wykorzystywana przy budowie metra, co zapewni dużą efektywność i bezpieczeństwo procesu budowlanego.
Rewolucja w podróżach kolejowych
Nowy tunel, który ma przebiegać pod Warszawą, zacznie się tuż za Dworcem Zachodnim i zakończy na Odolanach, w warszawskiej dzielnicy Wola. Wcześniejsze plany przewidywały korzystanie z istniejącej infrastruktury naziemnej, co mogłoby skutkować dłuższymi czasami podróży i objazdami. Zmiana koncepcji na budowę podziemnego tunelu ma na celu nie tylko skrócenie czasu jazdy, ale także zwiększenie komfortu podróżnych.
W ramach inwestycji uruchomiona zostanie Kolej Dużych Prędkości, która połączy Warszawę z Łodzią, a następnie będzie się rozdzielać na trasy do Poznania i Wrocławia. Pociągi, którym nadano miano „szybkich”, mają osiągać prędkości do 350 km/h.
Skrócenie czasu przejazdu
Już wkrótce podróże koleją staną się znacznie szybsze. Czas przejazdu z Warszawy do Łodzi ma wynosić zaledwie 40 minut, w porównaniu z obecnymi 67 minutami. Również trasy do Wrocławia i Poznania zostaną skrócone, a podróżni będą mogli pokonać te dystanse w 100 minut. Dla porównania, obecne czasy przejazdu wynoszą odpowiednio 211 minut do Wrocławia i 138 minut do Poznania.
Inwestycje w nową infrastukturę kolejową w Warszawie, związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym, z pewnością zrewolucjonizują sposób podróżowania po Polsce, poprawiając efektywność i komfort transportu kolejowego w całym kraju.