Nowe przepisy w ruchu drogowym: Kary zaczną obowiązywać od marca, ich głównymi adresatami są Polacy

Polscy przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą w obliczu zmian dotyczących tachografów

W wyniku negocjacji prowadzonych przez polskie władze z Komisją Europejską, polscy przewoźnicy drogowi oraz kierowcy otrzymali ważną wiadomość. Do końca lutego 2025 roku, brak tachografu inteligentnego wersji drugiej nie będzie skutkował sankcjami, co daje czas na dostosowanie się do nowych regulacji.

Nowe regulacje w transporcie drogowym

Od początku 2025 roku planowane były znaczące zmiany w przepisach dotyczących transportu drogowego, które wymagają, aby ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony były wyposażone w nowoczesne inteligentne tachografy drugiej generacji. Choć nowe prawo zostało już wprowadzone, przewoźnicy i kierowcy na razie nie muszą obawiać się kar za jego nieprzestrzeganie.

Edukacja zamiast kar

W okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku, organy kontrolne skoncentrują swoje wysiłki na edukowaniu kierowców oraz przewoźników o wymaganiach związanych z aktualizacją tachografów. To podejście jest wynikiem starań polskiej administracji, która przekonała Komisję Europejską do wprowadzenia bardziej elastycznych rozwiązań.

Reakcja polskich władz

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec wyraził zadowolenie z osiągniętego porozumienia, które daje polskim przewoźnikom cenny czas na dostosowanie się do nowych wymogów. Mimo iż Polska postulowała o dłuższy okres przejściowy, dwumiesięczne odstępstwo okazuje się istotnym krokiem naprzód dla polskiej branży transportowej. Warto podkreślić, że Polska dysponuje największą flotą pojazdów w Europie, co czyni ten temat szczególnie istotnym.

Bezpieczeństwo i monitorowanie czasu pracy

Nowe przepisy dotyczące tachografów inteligentnych mają na celu nie tylko dostosowanie technologii do standardów unijnych, ale również zwiększenie bezpieczeństwa oraz usprawnienie monitorowania czasu pracy kierowców. Dzięki dodatkowym dwóm miesiącom na przeprowadzenie niezbędnych aktualizacji, polska branża transportowa zyskuje możliwość płynniejszego funkcjonowania w ramach europejskiego rynku transportowego.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/na-razie-nie-bedzie-kar-za-nowe-tachografy-przewoznicy-maja-czas-do-konca-lutego/1rmt4dt

Inne popularne: