Nowe paliwo E10 budzi kontrowersje wśród kierowców i ekspertów motoryzacyjnych. Czym jest to paliwo i jak wpływa na nasze pojazdy?
W ostatnich miesiącach temat benzyny E10 stał się głośny w mediach. Różne publikacje oferują odmienne perspektywy – od ostrzeżeń i zaniepokojenia po zachęty do korzystania z nowego paliwa. Przez wiele miesięcy informacje na temat wpływu E10 na mechanikę pojazdów były w dużej mierze oparte na międzynarodowych raportach. Dopiero teraz na temat E10 wypowiadają się również mechanicy, oferując swoją wiedzę na temat potencjalnych skutków stosowania tego paliwa.
Jakie są skutki tankowania E10?
Jednorazowe zatankowanie E10 nie zagraża natychmiastowo zdrowiu naszego pojazdu. Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto, podkreśla, że długotrwałe stosowanie paliwa z 10-procentowym dodatkiem bioetanolu może prowadzić do korozji i nieszczelności w układzie paliwowym, jednak to nie jest regułą. W przypadku pojazdów z wtryskiem bezpośrednim pierwszej generacji warto zachować szczególną ostrożność, ponieważ te systemy są szczególnie wrażliwe na działanie etanolu pod dużym ciśnieniem.
Nie wszystkie samochody są sobie równe
Eksperci zgodnie wskazują, że nie należy generalizować. Pojazdy produkowane w różnych latach mogły być dostosowane do użycia benzyny E10. W wyniku modyfikacji w układzie paliwowym mogą występować zmiany w materiałach, co wpływa na trwałość różnych podzespołów. Dlatego przed decyzją o tankowaniu E10, samochód warto skonsultować z warsztatem, który dysponuje odpowiednimi informacjami na temat części zamiennych.
Korzyści z użycia E10
Pomimo wielu zastrzeżeń, benzyna E10 może oferować pewne korzyści. Etanol przyczynia się do zwiększenia liczby oktanowej, co w praktyce może oznaczać lepszą wydajność silnika. Dodatkowo większa zawartość etanolu prowadzi do zmniejszenia ilości związków ETBE, które mogą powodować zanieczyszczenia silnika. Warto jednak pamiętać, że E10 ma tendencję do wchłaniania wody, co może być problematyczne w przypadku rzadko używanych pojazdów.
Kiedy unikać E10?
Eksperci z ProfiAuto przestrzegają przed tankowaniem E10 w samochodach, które są używane sporadycznie lub mają instalację LPG. W przypadku aut, w których E10 może długo zalegać w zbiorniku, ryzyko korozji i niewłaściwego spalania wzrasta. Z drugiej strony, jeżeli instalacja LPG jest tak skonfigurowana, by regularnie spalane były także małe ilości benzyny, wtedy E10 może być bezpiecznym rozwiązaniem.
Wnioski dla kierowców
Benzyna E10, chociaż budzi wiele emocji, nie powinna być postrzegana jako zagrożenie dla nowoczesnych pojazdów. Lepiej skoncentrować się na stanie technicznym samochodu oraz regularnym serwisowaniu, niż obawiać się, czy wybieramy paliwo z większą czy mniejszą zawartością etanolu. W przypadku aut, które mają 10 lat lub są młodsze, nie trzeba się obawiać – są one dobrze przystosowane do E10. Dla starszych modeli warto skorzystać z dostępnych informacji, by upewnić się co do ich kompatybilności z nowym paliwem.