Kompaktowe auta w erze SUV-ów: czy mają jeszcze szansę na rynku motoryzacyjnym?
W obliczu rosnącej popularności SUV-ów, wiele osób może się zastanawiać, czy kompaktowe modele wciąż mają sens na rynku motoryzacyjnym. Choć SUV-y cieszą się dużym uznaniem ze względu na wyższe położenie, które daje fałszywe poczucie bezpieczeństwa, ich praktyczność budzi pytania. Auta te, stosunkowo mało oszczędne w trasie, często ustępują miejsca tradycyjnym hatchbackom lub kombi, które wciąż oferują atrakcyjne opcje dla kierowców.
W ostatnich czasach, w dobie tanich chińskich SUV-ów i crossoverów, na rynku znajdziemy jednak kilka interesujących modeli kompaktowych od renomowanych marek. Przykładem może być Volkswagen, który znacząco obniżył ceny swojego modelu Leon Sportstourer, dostępnego od 101,3 tys. zł w wersji z silnikiem benzynowym 1,5 l. Kia oferuje konkurencyjny Ceeda kombi z silnikiem o mocy 140 KM, a także Fiat Tipo i Hyundai i30, które stanowią ciekawą alternatywę dla tych, którzy preferują mniejsze auta.
Oferta modeli poniżej 100 tys. zł
Dla tych, którzy szukają auta w bardziej przystępnej cenie, Hyundai i30 z rocznika modelowego 2025 jest dostępny już od 83,9 tys. zł, przy czym wersja z silnikiem 1.0 T-GDI osiąga cenę 86,9 tys. zł. Również wersje kombi, takie jak i30 Wagon, są dostępne w przedziale poniżej 100 tys. zł, co czyni je atrakcyjną opcją dla rodzin. Na przykład, wersja 1.5 DPI o mocy 96 KM kosztuje 87,9 tys. zł, a model z mocniejszym silnikiem 1.0 T-GDI osiąga cenę 90,9 tys. zł przy manualnej przekładni.
Silniki i osiągi – co wybrać?
Warto rozważyć różnice między silnikami. Zestawienie silnika wolnossącego 1.5 DPI oraz doładowanego 1.0 T-GDI ukazuje, że obie jednostki oferują zadowalające osiągi, chociaż ich dynamika jest jedynie akceptowalna. Prędkość maksymalna dla obydwu modeli wynosi 178 km/h, przy czym sprint od 0 do 100 km/h lepiej wypada w przypadku silnika 1.5 (12,6 s w porównaniu do 13,3 s). W trasie jednak doładowany silnik lepiej reaguje, osiągając przyspieszenie od 80 do 120 km/h w 14 s, podczas gdy silnik wolnossący potrzebuje na to 15,3 s. Przy wyborze silnika warto również zwrócić uwagę na spalanie. Z danych wynika, że silnik 1.0 T-GDI jest teoretycznie bardziej oszczędny, ale wiele zależy od stylu jazdy kierowcy.
Patrząc w przyszłość, losy kompaktowych kombi zdają się być przesądzone. Rynek w dalszym ciągu się kurczy, a duża konkurencja ze strony SUV-ów oraz czołowych graczy jak Stellantis, Grupa Volkswagen czy Toyota sprawia, że mogą one zniknąć z oferty wielu producentów. Pytanie, czy nowe modele będą kontynuowane na rynku, pozostaje otwarte, ale jedno jest pewne: w obliczu dominacji SUV-ów, kompaktowe auta wciąż mają kilka asów w rękawie.