Skoda Enyaq doczekał się faceliftingu: nowoczesne zmiany w elektrycznym SUVie
Minęły cztery lata, odkąd Skoda Enyaq zadebiutowała na rynku, a producent postanowił wprowadzić nowe zmiany, które odświeżą ten model. Nowa wersja tego elektrycznego SUV-a zyskuje nie tylko nowoczesny wygląd, ale także ulepszoną aerodynamikę, co ma znaczenie dla zasięgu pojazdu. Nowe rozwiązania stylistyczne oraz technologiczne sprawiają, że Enyaq staje się jeszcze bardziej konkurencyjny w segmencie elektrycznych aut.
Charakterystyczny wygląd i aerodynamika
Skoda Enyaq zyskał nową face-liftową odsłonę, która nawiązuje do nowego kierunku stylistycznego marki. Nowością jest zastosowanie tzw. „Tech-Deck” w przedniej części samochodu, która nie tylko nadaje nowoczesny wygląd, ale też ukrywa szereg czujników i technologii wspomagających kierowcę. Cała przednia część składa się z 36 segmentów świetlnych, co wpływa na rozpoznawalność modelu na drodze.
Tył pojazdu pozostaje w dużej mierze niezmieniony, z nowoczesnymi technologiami LED i dynamicznymi kierunkowskazami w wyższych wersjach. Klienci mają teraz możliwość wyboru spośród nowych, błyszczących felg w rozmiarach od 19 do 21 cali.
Co ciekawe, Skoda zadbała także o poprawę aerodynamiki, co przekłada się na mniejszy opór powietrza. Zmiany takie jak optymalizacja przejścia pomiędzy przednią maską a atrapą chłodnicy, mniejsze szczeliny oraz zmodyfikowane kształty felg sprawiły, że współczynnik oporu powietrza wynosi teraz 0,245, co jest lepszym wynikiem od poprzednika, którego współczynnik to 0,264.
Nowe jednostki napędowe i technologie
Podobnie jak jego poprzednik, Enyaq pozostaje na platformie MEB i oferuje zestaw baterii oraz elektryczny silnik na tylnej osi. Nowością są modele o oznaczeniach Enyaq 60 (63 kWh), Enyaq 85 (82 kWh) oraz Enyaq 85x, który również ma 82 kWh, lecz posiada napęd na wszystkie koła. Wszystkie te warianty zyskały więcej mocy.
Podstawowy model Enyaq 60 dysponuje mocą 201 KM, co pozwala mu na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 160 km/h. Zasięg szacowany wynosi 430 km. Model RWD 85 słynie z mocniejszego silnika o mocy 282 KM oraz lepszego przyspieszenia – 0-100 km/h w 6,7 sekundy, z zasięgiem wynoszącym 580 km (605 km w wersji Coupe).
Model AWD 85x, pomimo posiadania napędu na cztery koła, nie jest szybszy, a jego zasięg (około 535 km dla SUV-a) jest nieco niższy niż wersji RWD 85. Szybkie ładowanie od 10 do 80% baterii trwa od 24 do 28 minut we wszystkich trzech modelach.
Przemyślana kabina i innowacyjne assistancje
Wnętrze Enyaqa pozostało z grubsza takie samo, jednak zyskało nową kierownicę, a także znane z wcześniejszego modelu funkcje, takie jak przyciski czy cyfrowa deska rozdzielcza. Centralny ekran dotykowy o przekątnej 13 cali oraz ekologia w wykorzystaniu materiałów to kolejne atuty tej przestrzeni. Samochód jest także bogaty w znane rozwiązania Skody, takie jak parasolka w drzwiach czy miejsca na telefony.
W nowym modelu wprowadzono także nowe funkcje asysty, w tym zdalne parkowanie oraz „trening parkowania”, gdzie samochód samodzielnie zapamiętuje podejścia do wybranych miejsc parkingowych i potrafi tam się przemieszczać, korzystając z aplikacji.
Ogólnie, Skoda Enyaq 2025 to interesująca propozycja dla tych, którzy szukają eleganckiego, dobrze wyposażonego i aerodynamika poprawionego elektrycznego SUV-a. Wnetrze samochodu ma być wygodne i funkcjonalne, co zachęca do dalszego rozwoju modeli w przyszłości.
Źródło: https://www.topgear.com/car-news/electric/new-skoda-enyaq-more-power-more-range-and-more-face