Nowa obwodnica Brzostku i Kołaczyc na Podkarpaciu – kluczowa inwestycja w infrastrukturę drogową
W województwie podkarpackim realizacja rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) przyczyni się do powstania ośmiu nowych dróg, w tym obwodnicy Brzostku i Kołaczyc. Ta nowa trasa, która ma przebiegać w ciągu drogi krajowej nr 73, zyskała wsparcie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która ogłosiła przetarg na jej zaprojektowanie i budowę. Jakie zmiany przyniesie ta inwestycja?
O szczegółach inwestycji
Budowa obwodnicy będzie miała na celu utworzenie drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) na odcinku około 13,4 km. W skład projektu wchodzą obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe oraz przebudowa istniejących dróg, które będą kolidować z nową trasą. Interesującym elementem jest to, że na dwóch odcinkach nowej drogi jej korpus będzie jednocześnie pełnić funkcję wału przeciwpowodziowego na łącznej długości 2,1 km. Początek planowanej obwodnicy znajdzie się na DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, a kończyć się będzie w Krajowicach, przebiegając po zachodniej stronie drogi krajowej nr 73.
Korzyści dla mieszkańców i kierowców
Głównym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu z Brzostku i Kołaczyc, co znacząco ograniczy ruch dalekobieżny przejeżdżający przez te miejscowości. Realizacja tej inwestycji ma na celu nie tylko poprawienie bezpieczeństwa mieszkańców, ale również redukcję emisji spalin oraz hałasu. Zgodnie z zapewnieniami GDDKiA, działania będą prowadzone w sposób zrównoważony, z najwyższymi standardami ochrony zdrowia i środowiska.
Strategiczne znaczenie drogi
Budowa obwodnicy Brzostku i Kołaczyc, w połączeniu z planowaną przebudową odcinka DK73 między Pilznem a Brzostkiem oraz obwodnicami Jasła i Pilzna, przyczyni się do utworzenia około 35 kilometrów nowoczesnej i bezpiecznej trasy. Należy podkreślić, że droga krajowa nr 73 ma charakter strategiczny, jako że prowadzi do przejścia granicznego w Krościenku, stanowiącego istotne połączenie między Unią Europejską a Ukrainą.
Perspektywy realizacji
Przedstawiciele GDDKiA informują, że jeżeli wszystkie procedury przebiegną zgodnie z planem, prace projektowe i budowlane powinny zakończyć się w ciągu 52 miesięcy od podpisania umowy. Warto zaznaczyć, że okresy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca) nie są wliczane do czasu realizacji robót budowlanych. Oznacza to, że jeśli nie wystąpią opóźnienia w przetargach oraz nie będą składane odwołania, kierowcy będą mogli zacząć korzystać z obwodnicy najwcześniej w 2032 roku.