Prezydencki dekret Putina w sprawie wymiany floty samochodów urzędniczych w Rosji zapoczątkował znaczące zmiany w sektorze motoryzacyjnym tego kraju. Zamiast drogich zagranicznych limuzyn, takich jak Audi, BMW, Lexus czy Mercedes, urzędnicy państwowi zaczęli korzystać z pojazdów, które są oficjalnie zatwierdzone do użytkowania w administracji publicznej. Władze przygotowały nawet szczegółową listę samochodów, które mogą trafić do rąk urzędników.
Nieoczekiwanie, na przygotowanej liście znalazły się modele nie tylko krajowej produkcji, ale również chińskie auta montowane na terenie Rosji. Również Citroen C5 Aircross, który był nielegalnie składany w dawnych fabrykach koncernu Stellantis, zyskał miejsce na tej liście. Francuski producent sytuację przyjął z goryczą, ale jego możliwości działań były ograniczone, gdyż nadal Rosjanie byli w stanie pozyskiwać komponenty z Chin.
Rosyjska motoryzacja i nowy model Aury
Łada, największy rosyjski producent samochodów, szybko zareagował na zmiany i w krótkim czasie opracował przedłużoną wersję swojego flagowego modelu – Łady Vesty. Nowy model, nazwany Aura, charakteryzuje się wydłużonym nadwoziem (4,66 m) oraz większym rozstawem osi, co ma zapewnić więcej przestrzeni dla pasażerów. Aura jest reklamowana jako samochód biznesowy i została wzbogacona o nowoczesne wyposażenie, w tym duży ekran w desce rozdzielczej oraz elegancką skórzaną tapicerkę. Pod jej maską kryje się silnik benzynowy o pojemności 1.8 l i mocy 122 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów.
Jak pokazują dane, urzędnicy szybko zaadoptowali nowe zalecenia Putin, zamawiając w 2024 roku znaczące ilości modeli Łady. To sprawiło, że sprzedaż tego producenta wzrosła trzykrotnie w ujęciu finansowym. Należy jednak zauważyć, że chociaż zainteresowanie nową Ładą jest duże, to większość zamówień pochodzi od klientów indywidualnych, a nie od sektorów publicznych.
Aura dla urzędników – rzeczywistość a oczekiwania
Co z nowym modelem Aury? Analitycy przewidują, że samochody te będą najczęściej widywane w dużych miastach, takich jak Moskwa, Petersburg czy Kazan. Ponadto, z uwagi na rosnącą popularność, nawet korporacje taksówkowe zaczynają wprowadzać Aury do swojej floty. Mimo to, udział tego modelu w ogólnej sprzedaży w sieci dealerskiej ma osiągnąć max 2-3 proc. Tak niski wynik może być rozczarowujący zarówno dla producenta, jak i dla urzędników.
Podsumowując, wprowadzenie dekretu przez Putina przyniosło zmiany w rosyjskiej motoryzacji i urzędniczej flocie, lecz rzeczywistość rynku pokazuje, że sukces nie zawsze idzie w parze z oczekiwaniami.