Kamera MONOcam jako nowatorski sposób na kontrolowanie kierowców korzystających z telefonów komórkowych
Innowacyjna kamera MONOcam stanowi odpowiedź holenderskiej policji na rosnący problem niebezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych podczas prowadzenia pojazdów. Gdy standardowy sprzęt kontrolny nie spełniał oczekiwań, funkcjonariusze postanowili stworzyć własne rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję do analizy zachowań kierowców. Prototyp MONOcam rozpoczął testy na holenderskich autostradach w 2020 roku, a jego zastosowanie na szerszą skalę zaczęło przynosić wymierne rezultaty już od 2021 roku.
Funkcjonalność MONOcam i jej skuteczność
MONOcam okazał się narzędziem znacznie efektywniejszym niż wcześniejsze urządzenia. W 2022 roku zaobserwowano ponad 40 tysięcy dodatkowych mandatów za naruszenie przepisów drogowych związanych z używaniem telefonów komórkowych. Warto zaznaczyć, że grzywny nałożone przez policję wahają się od 150 do 380 euro, w zależności od pojazdu. To ogromny krok w kierunku podniesienia bezpieczeństwa na drogach, biorąc pod uwagę, że korzystanie z urządzeń mobilnych uchodzi za równie niebezpieczne jak jazda pod wpływem alkoholu.
Wdrożenie 20 kamer MONOcam w holenderskiej policji spotkało się z zainteresowaniem policji z innych krajów, w tym Niemiec. Oddział w Nadrenii-Palatynacie również postanowił wprowadzić MONOcam, planując jego użycie na wiaduktach nad autostradami, co ułatwi obserwację zachowań kierowców.
Krytyka i obawy dotyczące prywatności
Mimo pozytywnych efektów, wprowadzenie sprzętu MONOcam wywołało także kontrowersje. Niemiecki automobilklub ADAC alarmuje, że zastosowanie kamer w monitorowaniu ruchu drogowego może prowadzić do naruszenia prawa do prywatności oraz zasady ochrony danych osobowych. Policja uspokaja, że nagrania, na których nie widać naruszeń, są natychmiast usuwane, co ma na celu zgodność z przepisami prawa lokalnego. Obecnie tylko policja posiada uprawnienia do korzystania z takich kamer, jednak pojawiły się propozycje, by rozszerzyć te możliwości na lokalne władze samorządowe.
Finansowe aspekty użycia MONOcam
Interesujący jest również temat kosztów związanych z mandatami. W Niemczech wysokość grzywien za wykroczenia zarejestrowane przez MONOcam jest niższa niż w Holandii. Aktualna stawka wynosi 100 euro za naruszenie oraz jeden punkt karny. Warto jednak pamiętać, że kary mogą wzrosnąć, gdy policja ustali, że działania kierowcy zagrażały bezpieczeństwu pasażerów lub innych użytkowników dróg.
W kontekście nowoczesnych technologii, MONOcam stanowi przykład, jak innowacyjne podejście do monitorowania ruchu drogowego może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Jednakże, równocześnie staje się tematem dyskusji o granicach prywatności i sposobach stosowania nowoczesnych technologii w społeczeństwie.