W centrum Podkarpacia trwa intensywna budowa kluczowego odcinka drogi ekspresowej S19, który ma fundamentalne znaczenie dla przyszłości komunikacji w regionie.
Prace nad inwestycją, której wartość szacowana jest na ponad 2 miliardy złotych, obejmują stworzenie nowoczesnej trasy o długości 10,3 km. Przewiduje się, że cały projekt zakończy się w 2026 roku, a nowa droga znacząco wpłynie na poprawę struktury drogowej w Podkarpaciu.
Mimo że kontrakt zakłada przerwę zimową od 15 grudnia do 15 marca, wykonawcy nie zwalniają tempa. Robi się wszystko, aby maksymalnie wykorzystać sprzyjające warunki atmosferyczne do kontynuacji prac. Takie podejście pokazuje determinację w dążeniu do terminowego zakończenia inwestycji.
Wyzwania budowy tunelu
Jednym z kluczowych elementów tego projektu jest niezwykle zaawansowane drążenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna, które ma długość ponad 2 km. Do jego realizacji zastosowano specjalistyczną maszynę TBM Karpatka, ważącą 4440 ton i mierzącą 114 m. W międzyczasie wykrycie metanu na trasie budowy wymusiło modyfikacje konstrukcyjne maszyny, jednak prace wciąż postępują zgodnie z harmonogramem.
Jak donosi zespół budowlany, do początku stycznia 2025 roku udało się wydrążyć prawie 398 m lewej nitki tunelu oraz zainstalować 194 pierścienie obudowy. To znaczący postęp, szczególnie w porównaniu do osiągnięć z połowy grudnia, kiedy to zrealizowano 308 m oraz 152 pierścienie.
Produkcja pierścieni, kluczowych elementów konstrukcyjnych tunelu, odbywa się w zakładzie prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy, co umożliwia sprawne kontynuowanie prac.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Budowa nowej drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica to projekt, który stanowi część szerokiej strategii rozwoju infrastruktury komunikacyjnej, wpisującej się w korytarz Via Carpatia. Ta międzynarodowa trasa ma na celu połączenie północy z południem Europy, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego i integracji transgranicznej. Realizacja tego przedsięwzięcia ma zatem ogromne znaczenie nie tylko dla Podkarpacia, ale również dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej.