Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce rusza z budowy – prace potrwają 10 miesięcy

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, o długości blisko 3,8 km, powstanie w Małopolsce, łącząc miejscowości Męcina i Mordarka. Jest to część ambitnego projektu modernizacji linii kolejowej nr 104, przebiegającej z Chabówki do Nowego Sącza.

Nowoczesna technologia w akcji

Drążenie tunelu zaplanowane jest na 10 miesięcy, co może wydawać się długim czasem, jednak wymaga zastosowania zaawansowanej technologii i precyzyjnych procesów. Do pracy nad tym skomplikowanym zadaniem zostanie wykorzystany TBM (Tunnel Boring Machine) ważący aż 2534 tony, który został przywieziony z Chin. Sam element napędowy maszyny ma wagę 100 ton, a jej głowica tnąca, o imponującej średnicy 11 metrów, waży 245 ton.

Inwestycje rzędu miliardów

Szacowany koszt budowy tunelu wyniesie 750 milionów złotych, co stanowi zaledwie część całkowitych wydatków modernizacji linii nr 104. Łączny koszt prac na tym odcinku wynosi bowiem aż 1,9 miliarda złotych. Wykonawca zobowiązał się do zakończenia inwestycji w ciągu 31 miesięcy.

Małopolska jako centrum rozwoju kolei

Małopolska obecnie przeżywa prawdziwy boom kolejowy, z realizowanym projektem pod nazwą Podłęże – Piekiełko, który jest jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce. Wraz z nowym tunelem kosztuje on w sumie aż 12 miliardów złotych, co stanowi dziesięciokrotną wartość wydatków na budowę tunelu pod Ursynowem w Warszawie.

Finansowanie i przyszłość podróży kolejowych

Tak astronomiczne wydatki mają być pokryte z dwóch źródeł: Krajowego Planu Odbudowy oraz Krajowego Programu Kolejowego. Planowany termin zakończenia prac to 2029 rok, a po ich zakończeniu podróże koleją na zmodernizowanej trasie mają się znacznie skrócić. Zgodnie z prognozami PKP PLK, najszybsze pociągi będą pokonywały trasę z Krakowa do Nowego Sącza w około 60 minut, a do Zakopanego w mniej więcej 90 minut.

Nowe linie w budowie

Prace nie ograniczają się tylko do budowy tunelu. Równocześnie zmienia się także infrastruktura kolejowa na odcinkach między Limanową a Nowym Sączem oraz między Chabówką a Rabką Zarytą. W toku są przetargi na odcinki, takie jak Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Podłęże – Gdów oraz Tymbark – Limanowa.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31837900,to-najdluzszy-tunel-kolejowy-w-polsce-maszyna-bedzie-go-drazyc.html

Inne popularne: