Polski raport o ruchu drogowym ujawnia niepokojące wyniki – sprawdź, które miasta są najbardziej zakorkowane
W corocznym zestawieniu dotyczącym najbardziej zakorkowanych miast na świecie, jakie przygotowują renomowane firmy, takie jak Inrix i TomTom, rok 2023 przynosi wyniki, które mogą zaskoczyć niejednego mieszkańca Polski. Zestawienie obejmuje 500 aglomeracji z 62 krajów, a wśród nich znalazło się kilkanaście polskich miast, które zajmują miejsca w międzynarodowym wyścigu o najgorsze natężenie ruchu.
Polska czołówka w międzynarodowym zestawieniu
Na liście TomTom Traffic Index w pierwszej setce rankingu znalazły się trzy polskie miasta: Wrocław na 44. miejscu, Poznań na 68. oraz Łódź na 84. Lokalne ośrodki miejskie wypadają lepiej niż niektóre znane metropolie, takie jak Paryż, Turyn czy Edynburg. Poznań radzi sobie z większymi zatorami niż Budapeszt czy Frankfurt, a Łódź wyprzedza Lipsk oraz Genewę.
Analiza czasu przejazdu – Wrocław liderem
W analizie dotyczącej czasu przejazdu na 10 km w obrębie miasta, Wrocław wygrywa w kraju, osiągając wynik 28 minut i 56 sekund. W konfrontacji z zagranicznymi miastami, Polska wypada całkiem przyzwoicie – w Londynie pokonanie tego dystansu zajmuje 33 minuty 17 sekund, a w Nowym Jorku 31 minut 6 sekund. Wrocław uzyskuje podobny czas do metropolii takich jak Paryż czy Berlin.
Pogorszenie wyników w miastach
Warto zaznaczyć, że większość polskich miast doświadcza pogorszenia wyników w kategorii czasu przejazdu, z Katowicami jako rekordzistami z wynikiem -3,7%. Mimo to, nie brakuje pozytywnych wyjątków, takich jak Warszawa (poprawa o 3%), Bydgoszcz (2,4%), czy Kraków (1,1%).
Skala opóźnień i ich konsekwencje
Równie niepokojące są dane dotyczące opóźnień w ruchu drogowym, gdzie Łódź przoduje z wynikiem 110 godzin straconych rocznie, co przekłada się na ponad cztery dni zmarnowanego czasu. W światowym rankingu opóźnień dominują Lima i Dublin, gdzie opóźnienia wynoszą po 155 godzin.
Wyniki tegorocznego rankingu TomTom rzucają nowe światło na problem ruchu drogowego w polskich miastach. W obliczu rosnącej liczby samochodów i intensyfikacji urbanizacji, konieczne jest podjęcie działań mających na celu poprawę sytuacji i zwiększenie komfortu podróży dla mieszkańców. Tylko w ten sposób możemy stawić czoła nierozwiązywalnym problemom wszechobecnych korków.