Moje doświadczenia z jazdy elektrycznym autobusem w Pekinie

Yutong E7S – Nowoczesny autobus zeroemisyjny dla miejskich aglomeracji

Yutong E7S to najmniejszy z zeroemisyjnych autobusów miejskich, jakie oferuje chińska firma Yutong Bus. Ten producent jest uważany za największego na świecie w tej branży, a w 2022 roku podpisał kontrakty na dostarczenie prawie 12 tysięcy autobusów elektrycznych i hybrydowych. W ciągu swojej działalności Yutong wyprodukował i sprzedał już ponad 190 tysięcy tych pojazdów. W Polsce, Busnex Poland jest reprezentantem tej marki.

W różnych miastach Polski, w ośmiu województwach, kursuje około 140 autobusów Yutonga. W Warszawie jednak, nadzieje na większe zakupy dla Miejskich Zakładów Transportowych (MZA) są ograniczone, ponieważ ostatni przetarg na dostawę miejskich autobusów wygrał przedstawiciel hiszpańskiego producenta Irizar, który zaoferował tańsze rozwiązania. Warto zauważyć, że przetarg dotyczył 30 autobusów o długości 12 metrów, podczas gdy Yutong E7S dysponuje zaledwie 7 metrami, przez co ratusz nie planuje włączenia tego modelu do Warszawskiego Transportu Publicznego.

Mniejsze aglomeracje a autobusy Yutong E7S

Dla mniejszych miast Yutong E7S może okazać się idealnym rozwiązaniem. Chociaż w wielu europejskich metropoliach mniejsze autobusy są w powszechnym użyciu, w Polsce ich zastosowanie ogranicza się głównie do mniej zaludnionych aglomeracji. Atuty takich pojazdów to niższe koszty zakupu, mniejsze zużycie energii, lepsza manewrowość oraz możliwość przemieszczania się po wąskich, zatłoczonych ulicach, których nie brakuje w historycznych miastach.

Model Yutong E7S oferuje 13 miejsc siedzących oraz 30 miejsc ogółem, z przestrzenią przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych. Po pełnym naładowaniu akumulatorów, pojazd jest w stanie pokonać aż 200 km. Dodatkowo, wyposażenie standardowe obejmuje klimatyzację, elektryczne ogrzewanie, monitoring oraz system rekuperacji energii podczas hamowania. Dla modeli elektrycznych, pojemność baterii jest kluczowa i Yutong E7S został wyposażony w akumulator o pojemności 140 kWh, co czyni go niezwykle efektywnym.

Zwrotność i komfort podróżowania

Podczas mojej przejażdżki, miałem okazję doświadczyć niezwykłej zwrotności Yutonga E7S. Na ograniczonej przestrzeni, autobusu wystarcza zaledwie 17 metrów średnicy do zawrócenia. Nasza trasa, aczkolwiek krótka, ukazała, jak sprawnie ten autobus radzi sobie w trudniejszych warunkach miejskich, zwłaszcza w wąskich uliczkach Mokotowa.

Wnętrze pojazdu zaprojektowano z myślą o komforcie pasażerów, z wyższymi tylnymi rzędami siedzeń, które umożliwiają lepszy widok na otoczenie. Elementy, takie jak bezpieczeństwo, zostały zapewnione poprzez zastosowanie systemu YESS (Yutong Electric Safety Standard) oraz zaawansowane rozwiązania w zakresie ochrony zestawów bateryjnych.

Choć moja przejażdżka Yutongiem E7S była krótka, ukazała wszystkie zalety autem, które mogą być istotne w dużych miastach. Mimo że jego przyszłość w Warszawie może być ograniczona, dostrzegam potencjał takich mniejszych, zeroemisyjnych autobusów w polskiej infrastrukturze transportowej.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31502968,jezdzilem-po-stolicy-chinskim-autobusem-elektrycznym-to-sie.html

Inne popularne: