Na japońskich drogach można spotkać wiele różnych typów pojazdów, ale to właśnie kei car – mikrosamochód – przyciąga szczególną uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów. W Japonii powstał nawet wyjątkowy muzeum poświęcone tym niecodziennym pojazdom.
Japonia, kraj znany z gęstego zaludnienia i rozbudowanej infrastruktury drogowej, z pewnością zaskakuje stylem motoryzacji. Każdego dnia zaledwie 750 000 mil dróg obsługuje około 82 miliony pojazdów. W tym złożonym krajobrazie pojazdy kei odgrywają niezwykle istotną rolę, stanowiąc jednocześnie funkcjonalne i wyjątkowo kompaktowe rozwiązanie transportowe.
Historia kei car
Historia kei car sięga lat 40. XX wieku, kiedy to Japonia musiała poradzić sobie z trudnościami powojennymi. Kiedy odbudowa kraju nabrała tempa, wprowadzono nowe regulacje dla najmniejszych pojazdów, aby umożliwić mobilność przy ograniczonych zasobach. W 1958 roku zadebiutował Subaru 360 – pierwszy znaczący kei car, który zdobył popularność dzięki swojemu niewielkiemu rozmiarowi i pojemności silnika wynoszącej zaledwie 360 cm³.
Z czasem silniki kei car dozwolono zwiększyć do 660 cm³, co umożliwiło producentom takie jak Suzuki, Honda czy Autozam na wprowadzenie niezwykłych modeli, które zdobyły serca kierowców. Pojazdy te są funkcjonalne oraz przystosowane do miejskich warunków, mając wymiary nieprzekraczające 3,4 metra długości, 1,48 metra szerokości i 2 metrów wysokości.
Fenomen mikrosamochodów
Nieco później, w latach 70. XX wieku, pojawiła się nowa klasa pojazdów, znana jako mikrosamochody, które nie wymagały posiadania prawa jazdy. To wtedy swoją działalność rozpoczyna Marka Mitsuoka Motor, która znana jest z produkcji nietypowych pojazdów. Ich pierwszy model, BUBU Shuttle-50, miał zaledwie 50 cm³ pojemności silnika i mógł być prowadzone przez osoby posiadające jedynie licencję na motorowóz. Pojazd ten był dostosowany do potrzeb ludzi z ograniczeniami ruchowymi i idealnie wpasował się w japońskie realia.
Pasjonat mikrosamochodów
Wszystko to nie byłoby możliwe, gdyby nie pasjonaci, tacy jak Kaoru Hasegawa, który przez ostatnie 30 lat gromadził mikrosamochody. Hasegawa, który samodzielnie odbudował swój pierwszy pojazd, postanowił otworzyć Muzeum Mikrosamochodów WAZUKA, by podzielić się swoją pasją oraz historią mikrosamochodów z innymi. Jego zbiór obejmuje ponad 10 modelów, a każdy z nich opowiada własną historię.
Muzeum znajduje się w Kainan w prefekturze Wakayama. Choć nie jest to typowe muzeum, Hasegawa organizuje spotkania miłośników mikrosamochodów i promuje ich wyjątkowość w mediach społecznościowych. Mimo że prowadzenie muzeum w takim niecodziennym stylu może być trudne, dla Hasegawy jest to spełnienie marzeń.
Na dystans do Muzeum Mikrosamochodów z Tokiu to aż siedem godzin drogi, lecz entuzjaści motoryzacji dostrzegają w nim nie tylko miejsce do zwiedzania, ale i kolekcjonowania oraz pielęgnowania historii pewnej epoki. Kaoru Hasegawa ma na celu eksplorację dziedzictwa mikrosamochodów i ich powrót do świadomości współczesnych kierowców w Japonii i poza jej granicami.