Mercedes wchodzi w technologię steer-by-wire i staje się YOKED

Przyszłość motoryzacji nadchodzi, a Mercedes-Benz stawia na system steer-by-wire

Od przyszłego roku innowacje w dziedzinie motoryzacji wejdą na nowy poziom, kiedy to Mercedes-Benz wprowadzi system sterowania steer-by-wire w swoich luksusowych autach elektrycznych. Ta technologia, polegająca na zarządzaniu zmianą kierunku jazdy za pomocą kodu binarnego, otwiera przed kierowcami zupełnie nowe możliwości.

Technologia, która zmienia wszystko

System steer-by-wire to rozwiązanie, które istnieje już od lat i znalazło zastosowanie w różnych dziedzinach, w tym w lotnictwie. Mimo że pierwsze próby implementacji tej technologii w motoryzacji, jak chociażby w modelu Infiniti Q50 z 2014 roku, spotkały się z mieszanym przyjęciem, to obecnie czołowi producenci samochodów, tacy jak Lexus czy Tesla, wprowadzają ją do swoich modeli. Mercedes-Benz postanowił dołączyć do ich grona, wprowadzając zupełnie nową koncepcję kierownicy, opartej na technologii steer-by-wire.

Nowa forma kierownicy – yoke

W nowym modelu EQS Mercedes-Benz zaprezentuje innowacyjną kierownicę w formie yoke, czyli płaskiego uchwytu, który zapewnia lepszy widok na nowoczesne ekrany Hyperscreens. Choć wygląd tego urządzenia budzi kontrowersje, producent zapewnia, że jego konstrukcja ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu, a także umożliwia przyjmowanie bardziej komfortowej pozycji podczas jazdy autonomicznej w przyszłości.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Mimo fascynujących innowacji, technologia steer-by-wire budzi pytania o bezpieczeństwo. Mercedes-Benz zapewnia, że system przeszedł intensywne testy, osiągając ponad 1 milion kilometrów badań laboracyjnych oraz drugie tyle na torach testowych. Dodatkowo, w systemie wprowadzono redundancję – wszystkie sensory i jednostki sterujące są podwójne, co oznacza, że w przypadku awarii jednego z nich, drugi natychmiast przejmuje kontrolę. W skrajnych przypadkach, nawet w przypadku całkowitej awarii komputerów, systemy wspomagające takie jak stereowanie tylnej osi i układ ESP są w stanie zapewnić kontrolę nad pojazdem.

Rewolucja w motoryzacji

Mercedes-Benz, jako pionier motoryzacji, intensywnie pracuje nad tym, aby wprowadzenie tej nowej technologii było udane. Historia pokazuje, że ich pierwsze auto miało kierownicę w postaci płozu, a pomysł na okrągłą kierownicę pojawił się dopiero później. Wobec tego, wprowadzenie systemu steer-by-wire to dla marki nie tylko kolejny krok, ale także powrót do korzeni oraz nowa szansa na redefinicję jazdy. W dobie cyfryzacji i autonomicznych pojazdów, takie innowacje mogą zrewolucjonizować nasze doświadczenia z jazdy.

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/tech/official-mercedes-veering-steer-wire-and-getting-yoked

Inne popularne: