Tesla traci na popularności, ale wciąż pozostaje liderem w sprzedaży elektryków w Polsce
Rozpoczęcie roku 2023 dla Tesli okazało się zaskakujące. Mimo, że sprzedaż samochodów tej marki spadła o połowę, badania pokazują, że nadal pozostaje ona najchętniej wybieraną marką elektryczną w Polsce. W pierwszym kwartale roku zarejestrowano 899 sztuk aut tej firmy, co sugeruje, że klienci wciąż są zainteresowani jej produktami, mimo kontrowersji towarzyszących jej działalności.
Kontrowersje i bojkot społeczny
W ostatnich miesiącach uwagę mediów skupiły działania Elona Muska, które wywołały znaczne oburzenie wśród części użytkowników. Na popularnych platformach społecznościowych, takich jak X, Instagram i Facebook, zainicjowano bojkot Tesli. Właściciele samochodów tej marki zaczęli wyrażać swoje niezadowolenie poprzez naklejki na pojazdach, takie jak „kupiłem to zanim Elon oszalał” czy „ta Tesla nie popiera faszystów”. Niektórzy decydują się nawet na zamianę identyfikacji marki na coś innego. Takie działania pokazują, jak silne emocje mogą wpływać na rynek motoryzacyjny.
Inne marki w czołówce sprzedaży
Wśród rywali Tesli, KIA może pochwalić się dwoma modelami w TOP 5 najchętniej kupowanych pojazdów w Polsce. Również Mercedes notuje coraz lepsze wyniki, a Dacia zdobyła popularność dzięki modelowi Spring, który jest jednym z najtańszych elektryków na rynku. Z kolei Hyundai, pomimo szerokiej oferty, zajął dopiero piątą pozycję w zestawieniu.
Nowe marki elektryczne, takie jak MG, BYD i Leapmotor, nadal są rzadkością na polskich ulicach. W pierwszym kwartale, BYD sprzedał jedynie 233 samochody, zarówno elektryczne, jak i hybrydowe, co pokazuje, że konsumenci preferują tańsze opcje europejskiego pochodzenia, mimo że i tak nie należą one do najtańszych aut na rynku.
Wzrost sprzedaży aut elektrycznych
Mimo trudnej sytuacji, w minionym kwartale kupiono 5 107 pojazdów czysto elektrycznych, co stanowi wzrost aż o 22% w porównaniu do roku ubiegłego. Obecnie na każde dziesięć sprzedanych samochodów, trzy to elektryki. Dodatkowo, zarejestrowano 5 783 hybryd ładowanych z gniazdka (PHEV) oraz dwa pojazdy wodorowe. Tesla, pomimo spadku sprzedaży, w dalszym ciągu sprawia wrażenie, że będzie dominowała na rynku, choć głosy mówiące o jej niepopularności stają się coraz głośniejsze i bardziej zauważalne.
Podsumowując, sytuacja marki Tesla w Polsce jest pełna sprzeczności. Mimo wyraźnych spadków w sprzedaży, pozostaje ona liderem segmentu elektryków. Czas pokaże, jak na zmieniające się nastroje społeczne oraz działania konkurencji zareaguje rynek motoryzacyjny.